Obesity

נתונים נוספים אודות פרדוקס השמנה ועישון ואירועים מוחיים (מתוך הכנס השנתי ה-67 מטעם AAN)

ממחקר חדש עולה כי בחולים צעירים עם עודף-משקל ואירועים מוחיים שיעורי התמותה לאחר עשר שנים נמוכים יותר, בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין ששרדו אירוע מוחי. יתרה מזאת, בהשוואה לחולים לא-מעשנים, שיעורי התמותה באשפוז בקרב מעשנים היו נמוכים יותר לאחר אירוע מוחי חד, בין אם קיבלו טיפול תוך-ורידי ב-tPA (Tissue Plasmingoen Activator) ובין אם לאו. ממצאי המחקרים הוצגו בנפרד במהלך הכנס השנתי ה-67 מטעם ה-AAN (American Academy of Neurology).

במסגרת המחקר הראשון, החוקרים התבססו על מדגם משתתפים ממחקר Framingham Study, הן המשתתפים המקוריים והן צאצאי המשתתפים. הם התבססו על קטגוריות המשקל הבאות: תת-משקל (מדד מסת גוף מתחת ל-18.5), משקל תקין (18.5-25), עודף-משקל (25-30) והשמנה (30 ומעלה). הם גם סיווג את המשתתפים לבעלי עודף-משקל קל (25-27.5), עודף-משקל משמעותי (27.5-30), השמנה קלה (30-32.5) והשמנה ניכרת (32.5 ומעלה).

הסקירה כללה 677 משתתפים עם אירוע מוחי ו-2,031 ביקורות ללא אירוע מוחי, תואמים בגיל, מין ומדד מסת גוף. בקרב חולים עם אירוע מוחי תועדה שכיחות גבוהה יותר של מעשנים, עם יותר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, טיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם וטיפול לסוכרת לפני הגיוס למחקר.

30% מהמשתתפים בשתי הקבוצות היו בעלי משקל תקין, 44% היו בעלי עודף-משקל ו-26% סבלו מהשמנת-יתר. לא תוארו חולים עם תת-משקל בקבוצת החולים עם אירוע מוחי.

מניתוח הנתונים עלה כי אין הבדלים בשיעורי התמותה לאחר שנה אחת בין קבוצות המשקל השונות בקרב חולים לאחר אירוע מוחי, גם לאחר תקנון לגיל, מין, מרווח זמן בין בדיקות, מועד האירוע, רמת השכלה, מצב משפחתי והרגלי עישון. עם זאת, בהשוואה לאלו בקבוצת המשקל התקין תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה לאחר עשר שנים בקרב חולים עם אירוע מוחי ועודף-משקל (יחס סיכון). ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית בקרב אלו שסבלו מהשמנת-יתר (יחס סיכון של 0.80). בביקורות, שיעורי התמותה לאחר עשר שנים לא היו שונים משמעותית בקבוצות המשקל השונות.

התופעה שתוארה באלו בעלי עודף-משקל תוארה גם בקבוצות עודף-משקל קל ועודף-משקל משמעותי. עוד תוארו הבדלים בין השמנה קלה, אך לא באלו עם השמנה ניכרת. בקבוצת הביקורת, למרות שאף אחת מהתוצאות לא הייתה מובהקת סטטיסטית, באלו עם השמנה ניכרת תועדה מגמה של שיעורי תמותה גרועים יותר.

עם זאת, החוקרים מציינים אינטראקציה משמעותית עם הגיל. בחולים עם אירוע מוחי שהיו מתחת לגיל 70 שנים, מדד מסת גוף גבוה (25 ומעלה) זוהה כגורם מגן מפני תמותה לאחר עשר שנים, אך לא כך היה בקבוצת הביקורת.

במחקר נפרד שהוצג במהלך הכנס, הציגו חוקרים נתונים ממדגם ארצי בין השנים 2000-2011 וזיהו מדגם חולים עם אירוע מוחי איסכמי, שסווגו בהתאם לטיפול ב-tPA ולאחר מכן הם בחנו את שיעורי התמותה באשפוז בקרב מעשנים בהשוואה ללא-מעשנים. הם הצליחו לאסוף נתונים אודות למעלה מ-5.2 מיליון אשפוזים בשל אירוע מוחי איסכמי, כאשר מתוכם 132,157 טופלו ב-tPA.

שיעורי התמותה באשפוז ללא tPA עמדו על 6.36% בלא-מעשנים בהשוואה ל-2.83% במעשנים. שיעורי התמותה באשפוז עם tPA עמדו על 10.7% בלא-מעשנים בהשוואה ל-6.8% במעשנים.

לאחר תקנון לגיל, מין, מוצא אתני, חציון הכנסת משק בית, אזור בית החולים, מיקום ומספר מיטות, בין יתר הגורמים, יחסי הסיכויים בקבוצת החולים שטופלו ב-tPA עמדו על 0.81. בקרב אלו שלא טופלו ב-tPA, יחס הסיכויים המתוקן עמד על 0.62.

בדומה למצב עם השמנת-יתר, מנגנון ההגנה של עישון עדיין שנוי במחלוקת .

מתוך הכנס השנתי ה-67 מטעם AAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ההשפעה של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר בידוד ורידי הריאה (Int J Cardiol)

    ההשפעה של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר בידוד ורידי הריאה (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי עישון סיגריות מלווה בסיכון מוגבר להישנות פרפור פרוזדורים לאחר בירור ורידי הריאה, עם עדות לסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים התקפי וקבוע. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מאסיה הצביעו על תוצאות סותרות בכל הנוגע להשפעה הקלינית של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • ניתוח בריאטרי טוב יותר מתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן GLP-1 בהפחתת הסיכון לתמותה (JAMA Network Open)

    ניתוח בריאטרי טוב יותר מתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן GLP-1 בהפחתת הסיכון לתמותה (JAMA Network Open)

    לניתוח בריאטרי מטבולי יתרון הישרדותי על-פני תרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (או Glucagon-Like Peptide) במבוגרים עם השמנת-יתר וסוכרת במשך עד עשר שנים, הבדל העשוי לנבוע מירידה גדולה יותר במשקל עם ההתערבות הניתוחית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בראשות פרופ’ דרור דיקר מבית חולים השרון בישראל, אשר פורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה