Obesity

האם לניתוח בריאטרי השפעה על תפקוד כלייתי? (Am J Kidney Dis)

במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת American Journal of Kidney Diseases מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי ניתו בריאטרי אינו משפיע לרעה על התפקוד הכלייתי. החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי ניתוח בריאטרי אינו מוביל להחמרה בתפקוד הכלייתי בשלב המוקדם שלאחר הניתוח (עד שלושה חודשים) וכי התפקוד הכלייתי נותר יציב עד שנה לאחר הניתוח.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי שכלל חולים לאחר ניתוח בריאטרי עם רמת קריאטינין בדם של מעל 1.3 מ”ג לד”ל. שבעה משתתפים עברו ניתוח מעקף קיבה, שלושה היו לאחר ניתוח טבעת ושלושה לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית. כל המשתתפים סבלו מיתר לחץ דם והיפרליפידמיה ומרביתם אובחנו עם סוכרת מסוג 2.

12 חודשים לאחר הניתוח, מדד מסת הגוף, היקף המותניים, מסת השומן והמסה ללא שומן ירדו משמעותית, ביחד עם שיפור בפרופיל השומנים ובמדדי התפקוד הגופני לפי SF-12.

מדדים אנתרופומטריים אלו, כמו גם שינויים מטבוליים אחרים, הקבילו לשיפור במרבית המדדים להערכת מחלת כליות. למרות שקצב הפינוי הגלומרולארי המשוער לא השתנה משמעותית, חל שיפור משמעותי בקצב הפינוי הגלומרולארי המתוקן לשטח הגוף לאחר שלושה ושישה חודשים ולאחר שנה אחת.

הנתונים הצביעו על קורלציה בין השינוי בתפקוד הכלייתי ובין השינוי ברמות לפטין ו-B2M (Beta2-Microglobulin). עם זאת, השינוי במדד מסת הגוף ומסת השומן לא עמדו בקורלציה עם התפקוד הכלייתי ומדדים מטבוליים.

בחולים עם סוכרת, השמנה ומחלות רקע אחרות, ניתן לצפות לירידה בתפקוד הכלייתי במהלך פרק זמן זה ומהממצאים המצביעים על תפקוד כלייתי יציב לאחר הניתוח עשויים להעיד על התועלת ארוכת הטווח של הירידה במשקל בעקבות הניתוח. עם זאת, לאור גודל המדגם הקטן, קשה להסיק מסקנות חד-משמעיות ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

Am J Kidney Dis 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה