Obesity

מה בין השמנה ובין אובדן נפח מוח? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Neuroscience)

מתוצאות מחקר Australian PATH Through Life Study עולה קשר בין עודף-משקל או השמנת-יתר ובין פגיעה בתפקוד המוח במבוגרים בריאים קוגניטיבית בשנות השישים לחייהם. לאחר תקנון לגורמים שונים, במשתתפים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר נפח ההיפוקמפוס היה קטן יותר בתחילת הדרך, עם אטרופיה נרחבת יותר של ההיפוקמפוס במהלך שמונה שנים, בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין.

מדגם המחקר כלל 420 מבוגרים בריאים קוגניטיבית בגילאי 60-64 שנים, שלקחו חלק במחקר PATH להערכת הזדקנות. כחלק מהמחקר, תועדו מדדי מסת הגוף ובדיקות MRI נערכו בתחילת המחקר ולאחר 4 ו-8 שנים.

בתחילת המחקר זוהה מתאם שלילי בין מדד מסת הגוף ובין נפח ההיפוקמפוס השמאלי (10.65 ממ”ק לכל עליה ביחידת מדד מסת גוף מעל 25) ונפח ההיפוקמפוס הימני (8.18- ממ”ק לכל עליה ביחידת מדד מסת גוף מעל 25).

במהלך המעקב, במשתתפים עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר תועדה אטרופיה גדולה יותר בהיפוקמפוס השמאלי, אך לא בהיפוקמפוס הימני, גם לאחר תקנון לגיל, מין, רמת השכלה, סוכרת, יתר לחץ דם, עישון ודיכאון.

כל עליה של שתי נקודות במדד מסת הגוף בתחילת המחקר לוותה בירידה של 7.2% בנפח ההיפוקמפוס השמאלי במהלך המעקב. הדבר משמעותי במיוחד באוכלוסיה מבוגרת ודרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע כיצד השמנה משפיעה על כישורי החשיבה.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הפחתת שיעורי השמנת-יתר באמצעות הדרכה, התערבויות ברמת בריאות הציבור ומדיניות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Neuroscience

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה