Obesity

אימון אירובי או התנגדות או השילוב של שניהם קשורים בירידת ריכוז שומן במתבגרים עם השמנת יתר (JAMA Pediatr)

ע”פ מחקר חדש מ-JAMA Pediatr. אימון אירובי או תרגילי תנגודת או שילוב של שניהם משיגים הפחתה במסת השומן הכוללת בגוף ובהיקף המותניים של מתבגרים הסובלים מהשמנת יתר.

ברקע מציינים המחברים כי יש מעט עדויות באשר לסוג הפעילות הגופנית המתאים ביותר למתבגרים עם השמנת יתר. מטרת המחקר הייתה למדוד את האפקט של אימונים אירוביים, אימוני כוח והתנגדות, והשילוב ביניהם על אחוז השומן בגוף במתבגרים עם עודף משקל והשמנת יתר.

המחקר היה אקראי, בקבוצות מקבילות, במסגרת קהילתית באונטריו , קוויבק , קנדה, והשתתפו בו מתבגרים לאחר בגרות מינית (בגילים 14-18) שהיו לא פעילים גופנית בעבר , עם BMI שהוא מעל האחוזון ה-95 המותאם לגיל ולמין או מעל האחוזון ה-85 שיש להם גם גורם סיכון קרדיווסקולרי נוסף או סוכרת.

304 המשתתפים חולקו, לאחר 4 שבועות קליטה, באופן אקראי ל-4 קבוצות למשך 22 שבועות : אימונים אירוביים, אימוני התנגדות, שילוב של השניים , או ללא אימון כלל. כל המשתתפים קיבלו המלצות תזונתיות לדיאטה שאמורה הייתה ליצור גרעון קלורי של 250 קלוריות ביום.

יעד המחקר המרכזי היה אחוזי השומן הנמדדים באמצעות MRI בתחילת המחקר ולאחר 6 חודשים. החוקרים הניחו שאימונים אירוביים ואימוני התנגדות ייגרמו להפחתת גדולה יותר באחוזי שומן הגוף בהשוואה לקבוצה שלא התאמנה כלל, כשבקבוצה המשולבת צפויה הירידה הגדולה ביותר באחוזי השומן.

החוקרים מדווחים כי הירידה באחוזי שומן הגוף הייתה 0.3- (ברווח בר סמך של בין 0.9- ל-0.3) בקבוצת הבקרה,  ירידה של 1.1- בקבוצה האירובית (בין 0.5- ל-1.7-) (עם P = .06 בהשוואה לקבוצת הבקרה), ו-1.6- (ברווח בר סמך בין 1.2- ל-2.0- ) בקבוצת התנגודת וירידה של 1.4- בקבוצה המשולבת (ברווח בר סמך של בין 0.8- ל-2.0- ).  לא היו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצה המשולבת לקבוצה ההתנגדות או הקבוצה האירובית.

השינויים בהיקף המתניים היו 0.2- ס”מ בקבוצת הביקורת, 3.0- ס”מ בקבוצה האירובית (בטווח 1.6- ל-4.4-) , ו-2.2- ס”מ (בטווח בין 0.8- ל-3.7-) בקבוצת ההתנגדות, ו-4.1- ס”מ בקבוצה המשולבת (בטווח בין 5.5- ל-2.7-) .

באנליזה לפי כל פרוטוקול (מעל 70% היענות) האימון המשולב השיג שינויים גדולים יותר באחוזי שומן גוף וירידה בהיקף מתניים, בהשוואה לקבוצות האימון האירובי ת בלבד: ירידה של 2.4- באחוז השומן לעומת 2.0- בקבוצה האירובית. מול קבוצת ההתנגדות לא היה הבדל מובהק (1.6-)

החוקרים מסכמים כי אימונים אירוביים, אימוני התנגדות והשילוב של שניהם מפחיתים סה”כ שומן והיקף מתניים במתבגרים עם השמנת יתר. במשתתפים עם היענות גבוהה יותר, האימון המשולב עשוי לבוא לידי ביטוי בהפחתה גדולה יותר של שיעורי שומן בהשוואה לאימון אירובי או התנגדות בלבד.

JAMA Pediatr. Published online September 22, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה