Obesity

השמנה מובילה לעליה בסיכון לתמותה בנשים צעירות עם סרטן שד (מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO)

השמנת-יתר מעלה את הסיכון לתמותה עקב סרטן שד בהיקף של כ-30%, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שכלל למעלה מ-80,000 חולות בסרטן שד, הצפויים להתפרסם במהלך הכנס השנתי הקרוב מטעם ASCO (American Society of Clinical Oncology). עם זאת, ההשפעה של השמנת-יתר תועדה רק בנשים לפני-מנופאוזה עם מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן.

באופן מפתיע, להשמנה הייתה השפעה קטנה בלבד על התוצאות בנשים לאחר-מנופאוזה עם מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן. בנוסף, בנשים עם מחלה שלילית לקולטנים לאסטרוגן להשמנת-יתר הייתה השפעה קטנה על התוצאות.

השמנת-יתר, המוגדרת בנוכחות מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר בנשים עם סרטן שד מוקדם. עם זאת, הקשר עשוי להיות מושפע מנוכחות קולטנים לאסטרוגן, פעילות שחלות וגיל החולה.

החוקרים אספו נתונים ממחקר Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group אודות כ-80,000 נשים שלקחו חלק ב-70 מחקרים בנושא סרטן שד. הם חישבו את מדד מסת הגוף, אספו נתונים אודות קולטנים לאסטרוגן, מצב המנופאוזה, גיל, הישנות, תמותה, קוטר הגידול ומעורבות קשריות לימפה.

במדגם זה, משך המעקב הממוצע עמד על שמונה שנות-אישה, כאשר 40,000 נשים היו לאחר מנופאוזה ו-20,000 נשים אובחנו עם מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן.

בנשים עם מחלה שלילית לקולטנים לאסטרוגן לא זוהה קשר משמעותי בין מדדי מסת גוף ובין תמותה עקב סרטן שד. לאחר תקנון לקוטר הגידול ומעורבות קשריות לימפה, לא תואר קשר בין השניים.

בנשים עם מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן, זוהה קשר בין מדד מסת גוף ובין תמותה עקב סרטן שד בנשים לפני מנופאוזה וסביב מנופאוזה ובנשים לאחר מנופאוזה. לאחר תקנון למאפייני הגידול, קשר זה נותר מובהק סטטיסטית רק בנשים לפני וסביב מנופאוזה.

לאחר תקנון למאפייני הגידול, יחס שיעורי התמותה המשמעותי היחיד בנשים שמנות לפני וסביב מנופאוזה עם מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן, בהשוואה לנשים דומות במשקל תקין עמד על 1.34. הקשר הנ”ל לא תועד בנשים לאחר מנופאוזה עם גידול חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

כאשר החוקרים בחנו בנפרד את הנתונים בנשים עם מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן לפי גיל הנשים במקום מצב מנופאוזה, להשמנה הייתה חשיבות בנשים עד סביב גיל 55 שנים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה