Obesity

שכיחות גבוהה של טרשת עורקים תת-קלינית בשמנים בריאים (Circulation)

ממחקר חדש עולה שכיחות גבוהה של טרשת עורקים תת-קלינית, כפי שנקבע לפי מדד CAC (Coronary Artery Calcium) בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, בנבדקים שמנים ללא עדות לתסמונת מטבולית.

בהשוואה לנבדקים בריאים מטבולית עם משקל גוף תקין, בשמנים בריאים מטבולית תועדה שכיחות גבוהה יותר של הסתיידות כלילית. במודל רב-משתנים שלקח בחשבון ערפלנים שונים, היחס במדדי CAC בהשוואת שמנים בריאים אל מול בריאים עם משקל תקין עמד על 2.26.

בסקירה הנוכחית נכללו משתתפים במחקר עוקבה גדול של גברים ונשים בדרום קוריאה, שעברו הערכה רפואית מקיפה, כולל בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של הלב להערכת מדדי CAC, בין השנים 2010-2012. החוקרים לא כללו במחקר משתתפים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או מחלות ממאירות, כמו גם חולים עם נתונים חסרים. המחקר לא כלל גם משתתפים עם הפרעות מטבוליות ספציפיות, כולל רמות סוכר בדם בצום של 100 מ”ג לד”ל ומעלה, או טיפול בתרופות להפחתת רמות סוכר בדם; לחץ דם של 130/85 מ”מ כספית ומעלה, או טיפול בתרופות להפחתת לחץ דם; רמות טריגליצרידים של 150 מ”ג לד”ל ומעלה, או טיפול בתרופות להפחתת שומנים בדם; רמות HDL נמוכות מ-40 מ”ג לד”ל בגברים או נמוכות מ-50 מ”ג לד”ל בנשים; מדד HOMA-IR (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance) של 2.5 ומעלה.

אוכלוסיית המחקר המקורית כללה קרוב ל-46,000 אנשים, ורק 14,828 היו בריאים מטבולית וענו על קריטריוני המחקר. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 39.3 שנים ומדד מסת גוף הממוצע עמד על 23 ק”ג למטר בריבוע. ב-859 משתתפים (5.8%) חושב מדד CAC של 1-80 וב-144 מדד CAC עלה על 80.

במודלים מתוקנים למשתנים שונים, כולל ערפלנים אפשריים, עלה כי היחס במדד CAC בין שמנים בריאים מטבולית ובין משתתפים בעלי משקל תקין עמד על 2.26. יחסי ההימצאות בהשוואת שמנים בריאים מטבולית ואלו עם משקל תקין עמדו על 1.38 למדדי CAC של 1-80 ועל 1.70 למדדי CAC מעל 80.

במשתתפים בעלי עודף משקל תועדה עליה מתונה ולא מובהקת סטטיסטית בהימצאות הסתיידות כלילית. יחס מדדי CAC בהשוואת משתתפים בעלי עודף משקל ואלו בעלי משקל תקין עמד על 1.21, בעוד שיחסי ההימצאות בהשוואת משתתפים בעלי עודף משקל לאלו בעלי משקל תקין עמדו על 1.09 למדד CAC של 1-80 ועל 1.09 למדד CAC של מעל 80.

תקנון לרמות סוכר בדם בצום, לחץ דם סיסטולי, רמות טריגליצרידים, רמות HDL ו-HOMA-IR הפחיתו במעט את הקשר, אך עדיין נותר מובהק סטטיסטית. עם זאת, לאחר תקנון לערכי LDL, הקשר בין שמנים בריאים מטבולית ובין מדד CAC נחלש משמעותית ולא נותר עוד מובהק סטטיסטית.

הקשרים בין קטגוריות מדד מסת הגוף ובין מדדי CAC היו דומים לאורך תתי-קבוצות, ללא אינטראקציה משמעותית עם הגיל (מתחת ל-40 לעומת 40 שנים ומעלה), מין, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית סדירה, רמות hsCRP ומדד פרמינגהם.

בקרב אלו עם מדד פרמינגהם של פחות מ-10%, במשתתפים שמנים בריאים, בהשוואה למשתתפים בעלי משקל תקין, תועד יחס מדדי CAC מוגבר משמעותית של 2.20.

מהסקירה עולים שיעורי הימצאות גבוהים יותר של טרשת עורקים תת-קלינית בשמנים בריאים מטבולית, בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין, וכי הקשר נחלש ולא נותר עוד מובהק סטטיסטית לאחר תקנון לגורמי סיכון מטבוליים.

Circulation. 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה