Obesity

מטה אנליזה חדשה קובעת – אין דבר כזה שמן בריא (Ann Intern Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שכללה שמונה מחקרים עם למעלה מ-60,000 מבוגרים, עולה כי אין דבר כזה השמנה בריאה. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת 2 בדצמבר של כתב העת Annals of Internal Medicine.

החוקרים בחנו את ההיארעות של מחלות לב וכלי דם או תמותה מכל-סיבה, תוך השוואת התוצאות בקרב מבוגרים שאינם בריאים מבחינה מטבולית ומשתתפים בריאים מטבולית בעלי משקלי גוף שונים, אל מול משתתפים בריאים מטבולית בעלי משקל גוף תקין.

בשמונה מחקרים עם מעקב של 10 שנים ומעלה, בשמנים בריאים מטבולית תועד סיכון יחסי לתמותה ותחלואה קרדיווסקולארית של 1.24. המחקרים כללו 61,386 מבוגרים ו-3,988 אירועים חריגים, כאשר השמנת-יתר הוגדרה בנוכחות מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, עודף משקל הוגדר בנוכחות מדד מסת גוף של 25-29.9 ק”ג למטר בריבוע ומשקל גוף תקין הוגדר בנוכחות מדדים בטווח 18.5-24.9 ק”ג למטר בריבוע.

סקירות קודמות להערכת מדד מסת הגוף ותמותה לא לקחו בחשבון נוכחות גורמים מטבוליים, אם כי כבר אז תועדו בחלק מהדיווחים שיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב שמנים.

באותם אנשים שאינם-בריאים מטבולית בכל משקל תועד הסיכון הגבוה ביותר למחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה. במבוגרים שאינם בריאים מטבולית בעלי משקל גוף תקין תועד יחס הסיכון הגבוה ביותר (3.14), לאחריהם היו מבוגרים שאינם-בריאים מטבולית בעלי עודף-משקל (יחס סיכון של 2.70) ושמנים שאינם בריאים מטבולית (יחס סיכון של 2.65).

למרות שלא תוארו אירועים חריגים בקרב שמנים בריאים לפני שחלפו עשר שנים, החוקרים מציינים כי עודף המשקל מלווה בסיכון קצר-טווח למחלה וסקולארית תת-קלינית, כולל הפרעה בתגובתיות כלי דם, אבנורמליות בחדר השמאלי, דלקת כרונית, עליה בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה והסתיידות כלילית.

נתונים אלו מציעים מודל בו עודף משקל מלווה תחילה בהתפתחות הפרעה תת-קלינית בתפקוד המטבולי וכלי הדם, שבסופו של דבר מובילה להיארעות מוגברת של אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה בטווח הארוך. בהקשר זה, דיווחים קודמים שבחנו שמנים בריאים מטבולית במעקב קצר-טווח, או שערכו השוואה בין אלו ובין קבוצת ביקורת ללא גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם תרמו לתיאוריית פנוטיפ השמן הבריא. הסקירה הנוכחית אינה תומכת בעיקרון השמנה בריאה וקובעת כי אין דפוס בריא של השמנת-יתר.

Ann Intern Med. Published online December 3, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה