Obesity

הנחיות חדשות לטיפול בהשמנת-יתר (Obesity)

בכתב העת Obesity פורסמו הנחיות חדשות מטעם ה-US National Heart, Lung, and Blood Institute בנושא הטיפול בעודף משקל והשמנת-יתר. המומחים מסבירים כי מדובר בסדרת ההנחיות השנייה בלבד בנושא, והראשונות מזה 15 שנים.

ההמלצות החדשות מתייחסות למדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index), המבוסס על גובה ומשקל, כצעד ראשון ומהיר לזיהוי מטופלים הנדרשים לייעוץ בנושא ירידה במשקל וכן ממליצות על הערכת היקף המותניים כסמן לסיכון לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה. כ-155 מיליון מבוגרים בארצות הברית מוגדרים כבעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, והדיווח ממליץ על חישוב BMI על-בסיס שנתי, או בתדירות גבוהה יותר.

אחד השינויים מההנחיות הקודמות משנת 1998 נוגע לסף מדד מסת הגוף בו מומלץ על מתן טיפול. ההמלצה לפני 15 שנים הייתה לטפל באלו עם מדד מסת גוף של 30 ומעלה, או באלו עם מדד של 25 ומעלה ושתי מחלות רקע. כעת מומלץ להתחיל בהמלצות על ירידה במשקל בערכי BMI של 25 עם תחלואה נלווית אחת בלבד, ועליה בהיקף מותניים עשויה לשמש כתחלואה נלווית.

ערך הסף להיקף מותניים הוא 102 ס”מ בגברים ו-88 ס”מ בנשים, אם כי בקבוצות אתניות מסוימות ייתכנו ערכי סף נמוכים יותר.

לאחר זיהוי המטופלים, על הרופאים להבין כי גם ירידה מתונה במשקל עשויה להוביל לשיפור משמעותי במצב הבריאותי. למרות שמרבית המחקרים ממליצים על יעד ירידה במשקל של 5-10%, שיפור בעל משמעות קלינית קיים גם עם ירידה במשקל בטווח של 2-5%.

נקודת ההתחלה לירידה במשקל היא שינוי אורחות חיים, כאשר הגישות היעילות ביותר כוללות תזונה, פעילות גופנית וייעוץ התנהגותי, כמו גם המלצה על ניתוח בריאטרי במקרים המתאימים.

באשר לתזונה, מהעדויות עולה כי אין דפוס תזונה מסוים העדיף על פני אחר.

ההמלצות החדשות מדגישות את חשיבות ההבנה של הרופאים כי המטופלים נדרשים לסיוע בירידה במשקל. מהעדויות עולה כי עצם האמירה למטופלים כי עליהם לרדת במשקל אינה מספקת. למרות שחלק מהמטופלים מצליחים בכך, הרוב הגדול אינו מצליח לרדת במשקל והם באמת זקוקים לעזרה בנושא. מדד הזהב לסיוע בירידה במשקל הוא ייעוץ התנהגותי, הכולל המלצות להגדלת פעילות גופנית והפחתת צריכת קלוריות למשך לפחות שישה חודשים, או יותר.

ההנחיות כוללות גם הנחיה לשקול אפשרות של ניתוח בריאטרי במטופלים עם מדד מסת גוף של 35 ומעלה ותחלואה נלווית, או מדד מסת גוף של 40 ומעלה. מומלץ לרופאים להפנות מטופלים למנתח בריאטרי מנוסה לצורך ייעוץ והערכה.

בהנחיות החדשות בולטות בהעדרן המלצות מבוססות-ראיות בנוגע לשימוש בתרופות המאושרות כיום לטיפול בהשמנת-יתר, במטרה לסייע בירידה במשקל. התרופות היחידות הזמינות כיום הן Sibutramine ו-Orlistat, כאשר הראשונה הוסרה מהמדפים. עם זאת, בהעדר עדויות בנושא, המומחים ניסחו אלגוריתם לשימוש בתכשירים התרופתיים הזמינים לטיפול בהשמנה על-סמך דעות מומחים וממליצים על ניסיון טיפול באחת מהתרופות הללו באלו עם מדד מסת גוף של 30 ומעלה, או 27 ומעלה בנוכחות תחלואה נלווית, וכי יש להשתמש בתרופות אלו כמומלץ ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, תחילה למשך 12 שבועות, ולאחר מכן להשלים הערכה של הירידה במשקל.

המומחים מסבירים כי ההנחיות החדשות לטיפול בהשמנת-יתר מבוססות על המחקרים האקראיים הטובים ביותר או על המחקרים האפידמיולוגים הטובים ביותר בנושא, ולכן ישנן מספר שאלות שייתכן ולא זכו עדיין למענה.

חברי הועדה זיהו חמש שאלות קריטיות שסייעו להם לקבוע את תוצאות ההמלצה ואלו כללו את השאלות הבאות: באילו מטופלים מומלצת ירידה במשקל? מהן היתרונות של ירידה במשקל ומהו היקף הירידה הנדרש? מהי הדיאטה הטובה ביותר? מהי התועלת של התערבות לשינוי אורחות חיים? מהן היתרונות והסיכונים של ניתוח בריאטרי?

הצעד הבא הוא כנראה החשוב מכולם, תרגום ההנחיות הללו למצב בפועל.

Obesity 2013. Published online before print November 12, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה