Obesity

החשיבות המטבולית של שומן כבדי (Diabetologia)

כמות השומן המצטבר בכבד עשויה לשמש כמתווך מרכזי של תופעת השמנה בריאה מטבולית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Diabetologia.

במחקר תאומים שכלל זוגות בהם תאום אחד היה שמן והשני רזה, בזוגות עם רמות דומות של שומן כבדי תועד פרופיל מטבולי בריא דומה.עם זאת, בקרב זוגות בהם בתאום השמן תועדה כמות שומן כבדי גדולה יותר, הפרופיל המטבולי היה שונה, עם הופעה משמעותית יותר בתאום השמן של עמידות לאינסולין, דיסליפידמיה ותהליכי דלקת.

מהממצאים עולה כי התגובה המטבולית להשמנה שונה מאוד. במחצית מהתאומים השמנים תועדה תגובה טיפוסית להשמנה, עם תנגודת לאינסולין, דיסליפידמיה וכבד שומן, בעוד שבמחצית השנייה מדובר היה בנבדקים בריאים מטבולית, בדומה לתאום הרזה שלהם.

ממחקרים קודמים עלתה האפשרות כי כמות קטנה יותר של שומן כבדי עשויה לשמש כסמן למצבי השמנת-יתר שפירה מטבולית. במטרה לבחון את ההשערה, החוקרים בחנו 16 זוגות תאומים מונוזיגוטיים, בגילאי 22-36 שנים, בהם תאום אחד היה רזה והשני שמן. ההבדל הממוצע במשקל עמד על 17.4 קילוגרמים.

החוקרים זיהו שתי קבוצות שונות מטבולית. בקרב זוגות התאומים עם שומן כבדי בהיקף דומה, לא תוארו הבדלים בין תאומים רזים ושמנים בעקומות הסוכר והאינסולין במהלך מבחני העמסת סוכר, ופרופיל עמידות ורגישות לאינסולין היה דומה.

אולם, בזוגות בהם בתאום השמן תועדה כמות שומן גדולה יותר בכבד, החוקרים זיהו שטח גדול יותר מתחת לעקומה לערכי סוכר ואינסולין במהלך מבחן העמסת סוכר. בתאומים אלו תנגודת לאינסולין לפי HOMA-IR הייתה גבוהה ב-119%, עדות לתנגודת חמורה יותר לאינסולין, עם מדד Matsuda Index נמוך ב-55%, עדות לרגישות ירודה לאינסולין, בהשוואה למקביליהם.

בתאומים השמנים בזוגות אלו תועדו גם רמות גבוהות יותר של ערכי LDL ורמות נמוכות יותר של ערכי HDL, בהשוואה לתאומים הרזים, עם מגמה ללחצי דם גבוהים יותר.

בהערכת רקמת השומן התת-עורית ברמה התאית וביטוי הגנים בזוגות אלו, החוקרים מצאו כי בקרב התאומים עם היקף שומן כבדי דומה, בתאום השמן נרשמה עליה של 11% בכמות תאי השומן. אולם, כאשר בתאום השמן תועדה כמות שומן כבדי גדולה יותר, אזי נרשמה ירידה של 8% בכמות תאי השומן, בהשוואה לתאום הרזה.

בתאומים אלו תוארו גם הבדלים משמעותיים במסלולים המיטוכונדריאליים בהשוואה לתאומים הרזים, עם ירידה בביטוי מסלולי התמיינות תאי שומן וליפוליזה, כמו גם עליה במסלולי תגובה דלקתית כרונית וברמות hsCRP ברקמת השומן התת-עורית.

מצד שני, לא תוארו הבדלים באף אחד מהגורמים הללו בזוגות התאומים עם כמות דומה של שומן כבדי. בזוגות הבריאים מטבולית הללו תועדו פרופילים דומים לפי מדדים שונים, למרות הבדלים ברורים במשקל הגוף.

Diabetologia 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה