Obesity

שתיית משקאות ממותקים לפני גיל בית-ספר קשורה להשמנת יתר בהתבגרות (Pediatrics)

בילדים לפני גיל בית-ספר הצורכים משקאות ממותקים תועד סיכוי גבוה יותר לעליה במשקל הגוף וסיכון להשמנת-יתר, בהשוואה לאלו שאינם נוהגים לשתות משקאות אלו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Pediatrics.

בקרב ילדים בגילאי 4 ו-5 שנים, צריכה רבה יותר של משקאות ממותקי-סוכר לוותה במדד מסת גוף גבוה יותר, כאשר בגיל חמש שנים נרשם יחס סיכויים גבוה יותר להשמנה (1.43, p<0.01).

למרות שהקשר עם השמנה לא תועד בילדים בגילאי שנתיים, באלו ששתו משקאות ממותקים נרשמה עליה גדולה יותר במדדי BMI במהלך השנתיים שלאחר מכן, בהשוואה לאלו ששתו משקאות ממותקים לעיתים רחוקות ואלו שלא נהגו לשתות משקאות אלו (p<0.05).

החוקרים בחנו את ההשפעה של משקאות ממותקים על מדדי מסת  גוף של 9,600 ילדים שנבדקו בגילאי 9 חודשים, שנתיים, ארבע שנים וחמש שנים, ולקחו חלק במחקר Early Childhood Longitudinal Survey Birth Cohort, סקר של אוכלוסיית הילדים שנולדו בשנת 2001 בארצות הברית.

ההורים השיבו לשאלונים בנוגע לצריכת משקאות בגילאי 2, 4 ו-5 שנים. הם גם בחנו את מועד צריכת המשקאות הללו עם ארוחות או עם חטיפים ואם הילד נהג לשתות משקאות אלו על-בסיס קבוע, לעיתים רחוקות או שלא שתה כלל משקאות אלו.

בסיכומו של דבר, תועדה שכיחות גבוהה יותר של עודף משקל והשמנת-יתר באוכלוסיית המחקר, כאשר 15.1% מהילדים בגילאי שנתיים סווגו כבעלי עודף משקל והשמנת-יתר. מעט למעלה מ-16% מהילדים בגילאי 4 ו-5 שנים הוגדרו כבעלי עודף משקל.

החוקרים מצאו כי שיעור קטן יחסית של ילדים בגילאי שנתיים שתה משקאות ממותקי סוכר, אך כי שיעור הילדים ששתו מנה אחת, או פחות, בכל יום (8 אונקיות) עלה עם הגיל 9.3% בגיל שנתיים, 13% בגיל 4 שנים ו-11.6% בגיל 5 שנים.

בגילאי 4 ו-5 שנים, ילדים שחורים והיספאנים דיווחו על שיעור גבוה יותר של צריכת משקאות ממותקים על-בסיס קבוע, כמו גם אלו במצב סוציו-אקונומי נמוך יותר.

החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת משקאות ממותקי סוכר ובין השמנת-יתר בגיל שנתיים, אך זוהה קשר עם עודף משקל בשניים מבין שלושה מודלים סטטיסטיים בגיל ארבע שנים, השמנת-יתר במודל אחד בגיל ארבע שנים, עודף-משקל במודל לא-מתוקן בגיל חמש שנים, והשמנת-יתר בכל המודלים בגיל חמש שנים, בהשוואה לשתיית משקאות לעיתים רחוקות או בהשוואה לאלו שלא שתו כלל משקאות ממותקי-סוכר.

באלו שתו משקה אחד, או יותר, בכל יום, נרשמה עליה גדולה יותר במדד סטיות התקן של מדד מסת הגוף מגיל 2 ל-4 שנים, בהשוואה לאלו שלא שתו משקאות אלו, בעוד שבאלו ששתו לעיתים קרובות מגיל 4 ל-5 שנים תועד שינוי דומה במדד סטיות התקן של מדד מסת הגוף, בהשוואה לאלו שלא שתו או ששתו לעיתים רחוקות משקאות ממותקים.

החוקרים מצאו גם כי בכל הגילאים, שיעור גדול יותר של ילדים ששתו לפחות משקה אחד ביום של משקה ממותק היו ילדים לאימהות שסבלו מעודף-משקל או השמנת-יתר.

לסיום, צריכת חלב הייתה מעטה יותר בקרב ילדים בגילאי ארבע שנים ששתו לפחות משקה ממותק אחד ביום (יחס סיכויים של 1.36), אך לא בקרב ילדים בגילאי חמש שנים (יחס סיכויים של 1.11).

המסר העולה מהמחקר הוא כי על רופאים והורים להיות ערניים להרגלי צריכת משקאות ממותקים של הילדים.

Pediatrics 2013

לידיעה ב-Medpage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה