Obesity

החשיבות של שומן ויסארלי בניבוי הסיכון למחלות לב וכלי דם (J Am Coll Cardiol)

השמנה ויסארלית הנמדדת באמצעות MDCT (Multidetector Computed Tomography) עמדה בקורלציה חיובית ובלתי-תלויה עם הסיכון למחלות לב וכלי דם והיארעות מחלות ממאירות במחקר Framingham Heart Study שכלל משתתפים ללא מחלות אלו בתחילתו.

לדברי החוקרים, הקשר בין שומן ויסארלי ובין מחלות לב וכלי דם עולה בהרבה על גורמי הסיכון המסורתיים, כולל מדד מסת גוף. מחקרי חתך מצאו כי שומן ויסארלי קשור באופן הדוק יותר משומן תת-עורי עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ונתונים חדשים אלו הרחיבו את התצפיות הקושרות כעת בין שומן ויסארלי ובין היארעות מחלות לב וכלי דם, דוגמת אוטם לבבי.

השמנה ויסארלית זוהתה כגורם מנבא בלתי-תלוי לא רק עם מדד מסת הגוף אלא גם עם לחץ הדם, עישון, רמות כולסטרול וסוכרת; הוספת השמנה ויסארלית לגורמי הסיכון הביאה לשיפור מתון בניבוי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 3,086 משתתפים (49% נשים) ממחקר Framingham Heart Offspring Study ו-Third Generation שעברו בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת של החזה והבטן והערכת משקעי שומן בין השנים 2002-2005, כאשר גילם הממוצע עמד על 50.2 שנים. תועדו 90 אירועים קרדיווסקולאריים, 141 מחלות ממאירות ו-71 מקרי תמותה מכל-סיבה.

החוקרים מדגישים כי הממצאים אינם תומכים בהכרח בתועלת של הקלינית כימות שומן ויסארלי. לדבריהם, הערכת שומן ויסארלי משפרת את היכולת להבחין בין הנבדקים שבסופו של דבר יפתחו מחלת לב וכלי דם, אך מדובר בתועלת די צנועה מעבר למדד מסת הגוף.כמו כן, הממצאים אינם תקפים בהכרח לאוכלוסיה לא-לבנה, מאחר ומדגם המחקר היה מורכב בעיקרו ממשתתפים לבנים.

J Am Coll Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה