Obesity

מה בין רמות השומן בכבד, שריר ודם ובין הסיכון לאוסטיאופורוזיס? (Radiology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Radiology עולה קשר בין רמות גבוהות יותר של שומן בכבד, רקמת שריר ובדם ובין כמות שומן גדולה יותר במח העצם, עם סיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס בגברים ונשים בגילאי 18-45 שנים.

לדברי החוקרים, שומנים וליפופרוטאינים מהווים גורמים חשובים לבקרת המאפיינים הפיזיולוגיים של השלד והוכח כי מעכבים את פעילות אוסטיאובלאסטים ומגבירים את ההתמיינות של אוסטיאוקלאסטים וההישרדות.

המשתתפים במחקר עברו בדיקה ספקטרוסקופית של חוליה L4 לכימות תכולת מח העצם, שריר הסוליה לכימות תכולת השומנים בתוך תאי השריר והכבד לכימות תכולת השומנים בתוך הכבד. בדיקות אחרות כללו מבחן העמסת סוכר, שעתיים לאחר מתן 75 גרם סוכר, רמות טריגליצרידים בצום ורמות כולסטרול, HDL ו-LDL.

מדד מסת הגוף הממוצע של המשתתפים עמד על 33.1 ק”ג למטר בריבוע, 88 סבלו מעודף משקל ו-18 היו בעלי משקל תקין.

החוקרים זיהו קשר בין תכולת השומנים בכבד ובין תכולת השומן במח העצם, קשר שנותר משמעותי לאחר תקנון למדד מסת הגוף,גיל, תנגודת לאינסולין והכושר הגופני. כמו כן, זוהה קשר בין תכולת השומנים בתוך תאי השריר ובין תכולת השומן במח העצם, גם לאחר תקנון לגיל, מדד מסת גוף, תנגודת לאינסולין וכושר גופני. בנוסף, זוהתה קורלציה בין תכולת השומנים בשריר ובין תכולת השומנים במח העצם, גם לאחר תקנון לתנגודת לאינסולין.

עוד מציינים החוקרים קורלציה בין מבחן העמסת סוכר לאחר שעתיים ובין תכולת השומנים בתוך תאי שריר. רמות הסוכר בדם בצום, ערכי סוכר לאחר שעתיים ופעילות גופנית לא נקשרו בקשר מובהק עם תכולת השומן במח העצם.

מהנתונים עולה עוד קורלציה חיובית בין רמות טריגליצרידים בדם ובין תכולת השומנים במח העצם, וזו נותרה חיובית גם לאחר תקנון למדד מסת הגוף, גיל, תנגודת לאינסולין ופעילות גופנית. החוקרים זיהו מגמה של קשר הפוך בין ערכי HDL ותכולת השומנים במח העצם, וזו הפכה משמעותית לאחר תקנון למדד מסת הגוף, גיל, תנגודת לאינסולין ופעילות גופנית.

תכולת השומנים במח העצם עמדה בקורלציה חיובית עם גיל ומשקל המשתתפים, אך לא עם מדד מסת הגוף, רמות כולסטרול, או ערכי LDL.

מאחר וידוע כי קיים קשר הפוך בין תכולת השומן במח העצם ובין  צפיפות מח העצם, הממצאים תומכים בהשערה לפיה רמות שומנים בדם ובאתרים אקטופיים מושפעים מאותם גורמים המשפיעים על מח העצם או עשויים להשפיע לרעה על העצם.

Radiology. Published online July 16, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה