Obesity

מה בין חסך שינה ובין עליה במשקל הגוף? (Sleep)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת יולי של כתב העת Sleep, עולה כי הגבלת שינה לארבע שעות בלילה, למשך חמישה לילות רצופים, הובילה לעליה גדולה יותר במשקל הגוף, בהשוואה לקבוצת ביקורת.

החוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה כללו במחקר 225 מבוגרים בריאים, בגילאי 22-50 שנים, שאינם מעשנים ועם מדד מסת גוף בטווח 19-30 ק”ג למ”ר.

החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך שבוע בביתם לפני בדיקות במעבדה, במהלכן בחנו את המשתתפים למשך 12, 14 או 18 ימים רצופים. הם חילקו באקראי את המשתתפים לקבוצת התערבות (הגבלת שינה, 198 משתתפים) או קבוצת ביקורת (27 משתתפים).

המשתתפים בקבוצת ההתערבות ישנו ביומיים הראשונים 10-12 שעות במיטתם, ולאחר מכן במשך חמישה לילות רצופים ישנו 4 שעות במיטתם (מארבע עד שמונה בבוקר). המשתתפים בקבוצת הביקורת ישנו עשר שעות במיטתם (מעשר בלילה עד שמונה בבוקר). במהלך הבדיקות המעבדתיות, המשתתפים לא יכלו לעזוב את המעבדה ולא יכלו להתאמן, אך  היו רשאים לצפות בטלוויזיה, לקרוא, לשחק במשחקי וידיאו או משחקי קופסא, או לקחת חלק בפעילויות סדנטריות אחרות.

החוקרים עקבו אחר הצריכה הקלורית של תת-קבוצה של משתתפים (31 משתתפים בקבוצת ההתערבות ו-6 משתתפים בקבוצת הביקורת). הם גם שקלו את כל מוצרי המזון שניתנו בזמני ארוחות מוגדרים. עם זאת, המשתתפים היו רשאים לאכול בכל עת במידה והדבר לא הפריע לבדיקות. מוניטורים תיעדו את כל מוצרי המזון והמשקאות שצרכו המשתתפים ואת השאריות שנותרו. החוקרים מדדו את משקל הגוף 6-7 ימים לפני השלב המעבדתי, בעת הקבלה ובעת השחרור.

במשתתפים בקבוצת ההתערבות נרשמה עליה גדולה יותר משמעותית במשקל הגוף (0.97 ק”ג), בהשוואה לקבוצת הביקורת (0.11 ק”ג), ככל הנראה בשל האכילה בשעת לילה מאוחרת וארוחות עם תכולת שומן גבוהה יותר. בקרב משתתפים בקבוצת ההתערבות תחת ניטור הצריכה הקלורית נרשמה עליה של 0.52 ק”ג, בהשוואה לקבוצת הביקורת, בה נרשמה ירידה של 0.53 ק”ג.

בנוסף, בקרב משתתפים בקבוצת ההתערבות, גברים עלו במשקלם יותר מנשים (p=0.004) ושחורים עלו יותר מלבנים (p=0.003).

החוקרים כותבים כי למרות שמחקרים אפידמיולוגים קודמים רמזו לקשר בין משך שינה קצר ובין עליה במשקל הגוף או השמנת-יתר, הם הופתעו לגלות עליה משמעותית במשקל הגוף במהלך מחקר בתנאי מעבדה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל.

Sleep. 2013;36:981-990

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה