Obesity

מה בין עליה במשקל האם במהלך ההיריון ובין הסיכון המטבולי של הילדים? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Diabetes Association)

בילדים הנולדים לאימהות עם עליה הולמת במשקל הגוף במהלך ההיריון, סיכוי גבוה יותר משמעותית למאפיינים מטבוליים בריאים יותר בגיל עשר שנים, בהשוואה לילדים שנולדו לאימהות עם עליה מוגזמת במשקל הגוף במהלך ההיריון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Diabetes Association.

החוקרים מדווחים עוד כי מדדי מסת גוף גבוהים יותר לפני ההיריון מלווים בהחמרת סמנים לסיכון מטבולי בצאצאים, אך הקשר הנ”ל נחלש במידה והעלייה במשקל הגוף הייתה בטווח המומלץ ע”י ה-IOM (Institute of Medicine).

מהנתונים ממחקר תצפיתי קטן עולה כי עליה מבוקרת במשקל הגוף במהלך ההיריון עשויה להפחית את ההשפעות המזיקות של השמנה אימהית על גורמי סיכון קרדיומטבוליים בילדות.

החוקרים הסבירו כי החשיפה להשמנה/סוכרת אימהית במהלך ההיריון נקשרה עם סיכון מוגבר להשמנת-יתר בשלב מאוחר יותר במהלך החיים ועליה מהירה יותר במדדי מסת הגוף במהלך הילדות. הם מציינים כי לא ברור מהו היקף ההשפעה של הנטייה הגנטית ומהו היקף התרומה של העליה במשקל האם במהלך ההיריון.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 393 זוגות אימהות-ילדים עם ילדים בגילאי 6-13 שנים. הנשים סווגו לשתי קבוצות: 211 נשים עם ערכי BMI נמוכים מ-25 ו-181 נשים עם ערכי BMI לפני ההיריון של 25 ומעלה. בנשים בעלי משקל תקין נרשמה עליה של 14.1 ק”ג במהלך ההיריון, בהשוואה לעליה של 12.4 ק”ג בנשים בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר לפני ההיריון.

למרות זאת, 34.9% מהנשים בעלות משקל תקין עלו על המלצות ה-IOM בנוגע לעליה במשקל במהלך ההיריון, בהשוואה ל-61.3% מהנשים בעלות עודף-משקל/השמנת-יתר. בנשים בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר תועד סיכוי גדול יותר לילדים עם ערכי BMI גבוהים יותר, היקף מותניים גדול יותר ורקמת שומן תת-עורי וויסארלי גדולה יותר. בילדים לאימהות בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר תועדו גם ערכי HDL נמוכים יותר וערכי טריגליצרידים גבוהים יותר, כמו גם שכיחות גבוהה יותר של טיפול באינסולין.

עם זאת, החוקרים מציינים כי ההשפעות של מדדי מסת גוף אימהי על המדדים המטבוליים הושפעו מהעליה במשקל במהלך ההיריון. לדוגמא, עבור כל עליה של יחידה אחת במדדי BMI לפני ההיריון בנשים עם עליה מוגזמת במשקל הגוף, נרשמה עליה של 0.29 יחידות במדדי BMI בילדות. בנשים בהם נרשמה עליה הולמת במשקל הגוף, כל עליה של יחידה אחת במדד מסת הגוף האימהי לוותה בעליה של 0.24 במדדי BMI בילדות. עליה הולמת במשקל הגוף הפחיתה גם את ההשפעה על ערכי HDL בילדות ועל תנגודת לאינסולין.

החוקרים כותבים כי נשים לעיתים קרובות אינן מקבלות ייעוץ הולם בנוגע לעליה במשקל הגוף במהלך ההיריון.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Diabetes Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה