Obesity

מחקר חדש מתקף את הטענה הותיקה: לא כדאי ללכת לקניות בסופר רעבים (JAMA Internal Medicine)

כבר זמן רב רווחת התפיסה כי לא כדאי ללכת לסופרמרקט כשרעבים, מאחר שהרעב משפיע לרעה על בחירת סל הקניות.  מחקר חדש מאשש טענה הותיקה הזו: חוקרים מצאו כי אנשים שלא אכלו מאז הצהריים בחרו לעת ערב בסופר מזונות בעלי ערך קלורי גבוה יותר מאשר אנשים שאכלו חטיף כלשהו טרם שהלכו לקניות; הם רכשו יותר מזון בעל ערך קלורי גבוה מאשר מזון דל קלוריות, כשהיחס בין סוגי המזונות היה גבוה יותר בערב לטובת המזונות המשמינים מאשר כשהקניות נערכו בשעה מוקדמת יותר ביום.

החוקרים, מאוניברסיטת קורנל בניו יורק, ניסו לבחון כיצד משפיע הרעב על בחירת המזון בסופר. הם החלו במחקר במעבדתם, בהשתתפות כ-70 מבוגרים שהתבקשו שלא לאכול חמש שעות לפני הפגישה, שהתקיימה בשעות אחר הצהריים. בתחילת המחקר חולקו לשתי קבוצות, וחצי מהמשתתפים קיבלו צלחת עם קרקרי חיטה. לאחר מכן כל המשתתפים התבקשו, כסימולציה, לערוך של קניות באתר אינטרנט של סופרמרקט. לדברי החוקרים, בשלב זה שתי הקבוצות (אחת שנותרה רעבה, והשניה שאכלה קרקרים) קנו 8 מוצרים בעלי ערך קלורי נמוך, ביניהם מוצרי חלב, בשר וחטיפים. עם זאת, המשתתפים שנותרו רעבים קנו בנוסף 6 מוצרים בעלי ערך קלורי גבוה, בהשוואה ל-4 מוצרים כאלה שקנו אלה בקבוצה שקיבלה חטיף.

במחקר שערכו בסופר מרקט עצמו, קבוצה של 82 משתתפים ערכה קניות בזמן אמת ונמצא כי יחס המזון בעל הערך הקלורי הגבוה לזה עם הערך הקלורי הנמוך היה טוב יותר (בריא יותר) בין השעות אחת לארבע אחר הצהריים לעומת ארבע עד שבע לפנות ערב.

החוקרים כותבים, כי נראה כי גם לאחר צומות קצרים מאוד, של כמה שעות, הגוף והמח מחפשים אחר מקור מזון בעל אנרגיה זמינה וערך קלורי גבוה. החוקרים ממליצים, כדי להמנע מקנית מזוונות משמינים, לחטוף חטיף קטן, בדמות פרי למשל, לפני שיוצאים לקניות בסופר, או ללעוס מסטיק בעת הטיול במעברים כדי לנסות ולמסך את תחושת הרעב.

בתגובה למחקר העירה בכתבה במדסקייפ ד”ר ירוך, ממרכז לתזונה בנברסקה, כי בהמשך למחקר זה, ניתן להבין יותר את הקשר החזק בין השמנה לבין חוסר בטחון תזונתי, כלומר שאדם או משפחה לא יודעים בוודאות שיוכלו לרכוש מזון. לדבריה, כשאדם או משפחה לא יכול להרשות לעצמו לקנות מזון הביתה באופן קבוע, או שאין הוא יודע מתי יהיה באמתחתו מזון זמין, אין הפתעה בכך שיש נטייה לעבר מזון מהיר וחטיפים ואין פלא שכשהוא כן אוכל הוא פונה למזון בעל ערך קלורי גבוה (גם אם מדובר בערך תזונתי נמוך), במיוחד אם מדובר במזון הזול והזמין יותר.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

JAMA Internal Medicine 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה