Obesity

תמריצים קבוצתיים מגדילים את היקף הירידה במשקל בשמנים (Ann Intern Med)

בעובדים שמנים נרשמה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף, עם תגמולים כספיים גדולים יותר, כאשר הציעו להם תמריצים קבוצתיים, בהשוואה לתוצאות שהושגו עם מתן תמריצים אישיים, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי קצר, שפורסמו במהדורת 1 באפריל של כתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק גדול מהמעסיקים בארצות הברית מציעים לעובדים שמנים תמריצים במטרה להפחית במשקל הגוף, אך לא ידוע רבות אודות הגישות השונות ואיזו הכי טובה. במחקר הנוכחי נכללו 105 עובדים בבית חולים בפילדלפיה, שהיו בגילאי 18-50 שנים, עם מדד מסת גוף של 30-40 ק”ג למטר בריבוע. כל המשתתפים הביעו רצון לרדת במשקל וחולקו באקראי לקבוצה שקיבלה תמריצים כלכליים קבוצתיים, תמריצים כלכליים אישיים, או קבוצת ביקורת.

המשתתפים הופנו לאתר האינטרנט Weight-Control Information Network מטעם ה-National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, במטרה לקבל המלצות בנוגע לתזונה ופעילות גופנית. הם הקפידו על שקילה חודשית ומילאו שאלונים חודשיים אודות התנהגותם.

חמישה עובדים אנונימיים הרכיבו כל קבוצה וקיבלו נתח של 500 דולרים לחודש במידה וירדו את משקל היעד של 0.4 ק”ג בשבוע. לדוגמא, במידה ורק חבר אחד בקבוצה הגיע ליעד המטרה, אזי הוא קיבל 500 דולרים; במידה ושני חברים ענו על היעד, כל אחד קיבל 250 דולרים. בקבוצת התמריצים האישיים, העובדים קיבלו 100 דולרים לחודש במידה וירדו בהיקף זה, ובקבוצת הביקורת לא ניתנו כלל תמריצים כלכליים. יעד הירידה במשקל במהלך 24 שבועות ההתערבות היה 10.8 קילוגרמים.

החוקרים מאמינים כי מדובר ביעד מקובל ירידה של פאונד בשבוע במהלך שישה חודשים יעד סביר מאוד באנשים עם מדד מסת גוף של 30 ומעלה. חלק גדול מהמשתתפים ניסו פעמים רבות להפחית במשקלם, ויש להם מושג מסוים בתחום.

התכנית לא נועדה לתגמל את המשתתף עם הירידה הגדולה ביותר במשקל הגוף, אלא לעודד מטופלים ע”י מתן הזדמנות לזכות בכסף בכל חודש במידה וענו על היעדים שהוגדרו.

לאחר שישה חודשים, משתתפים בקבוצת התמריצים הקבוצתיים איבדו את הכמות הגדולה ביותר במשקל הגוף (4.8 ק”ג, בממוצע), וקיבלו תגמול ממוצע של 514 דולרים. לעומת זאת, משתתפים בקבוצת התמריצים האישיים איבדו בממוצע 1.7 קילוגרמים וקיבלו תשלום ממוצע של 128 דולרים. בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה של 0.5 קילוגרמים בלבד.

החוקרים משערים כי תחושת התחרותיות והסיכוי לזכות בלמעלה מ-100 דולרים בכל חודש ככל הנראה תרמו למוטיבציה המוגברת בקבוצת התמריצים הקבוצתיים.

שלושה חודשים לאחר הפסקת התגמולים, המשתתפים עלו בחזרה חלק ממשקל גופם. בהשוואה למצב בתחילת המחקר, בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה של 0.4 קילוגרמים,עם תמריצים אישיים נרשמה ירידה של 0.8 קילוגרמים ועם תמריצים קבוצתיים נרשמה ירידה של 3.4 ק”ג במשקל הגוף.

Ann Intern Med 2013;158:505-514

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה