Obesity

הערכת התועלת הקרדיווסקולארית של הפסקת עישון אל מול הסיכון לעליה במשקל (JAMA)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA עולה כי העליה במשקל הגוף בעקבות הפסקת עישון אינה מאפילה על התועלת הקרדיווסקולארית של הפסקת עישון, עם הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים ללא סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחת ההשפעות השליליות הנפוצות ביותר של הפסקת עישון היא עליה במשקל, העשויה לפגוע בתועלת הקרדיווסקולארית של הפסקת עישון.

במטרה לבחון את הנושא הם ערכו מחקר פרוספקטיבי שהתבסס על נתונים ממחקר Framingham Offspring Study (1984-2011) להערכת הקשר בין הרגלי עישון ובין אירועים קרדיווסקולאריים בקרב 3,251 מבוגרים עם וללא סוכרת.

בכל בדיקה דווח על הרגלי העישון, עם הסיווג הבא: מעשן, הפסיק לעשן לאחרונה (עד ארבע שנים), הפסיק לעשן מזמן (מעל ארבע שנים) ולא-מעשן. התוצא העיקרי היה היארעות אירועים קרדיווסקולאריים במהלך שש שנים (מחלת לב כלילית, אירועים צרברווסקולאריים, מחלת עורקים היקפית ואי-ספיקת לב).

לאחר מעקב ממוצע של 25 שנים, תועדו 631 אירועים קרדיווסקולאריים ב-3,251 משתתפים. חציון העליה במשקל לאחר ארבע שנים היה גבוה יותר בקרב אלו ללא סוכרת שהפסיקו לעשן לאחרונה (2.7 קילוגרמים) ואלו עם סוכרת (3.6 קילוגרמים), בהשוואה לאלו שהפסיקו לעשן זמן רב קודם לכן (0.9 קילוגרמים ו-0.0 קילוגרמים, בהתאמה, p<0.001).

בקרב משתתפים ללא סוכרת, שיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל ומין של אירועים קרדיווסקולאריים עמדו על 5.9 ל-100 בדיקות חולים במעשנים, 3.2 ל-100 בדיקות חולים באלו שהפסיקו לעשן לאחרונה, 3.1 ל-100 בדיקות חולים באלו שהפסיקו לעשן מזמן ו-2.4 ל-100 בדיקות חולים באלו שאינם מעשנים.

לאחר תקנון לגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, בהשוואה למעשנים, באלו שהפסיקו לעשן לאחרונה נרשם יחס סיכון לאירועים קרדיווסקולאריים של 0.47 ובאלו שהפסיקו לעשן מזמן יחס הסיכון עמד על 0.46; קשרים אלו השתנו מעט מאוד לאחר תקנון נוסף לשינוי במשקל הגוף.

בקרב משתתפים עם סוכרת, ההערכות היו דומות וחסרות מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפסקת עישון מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים בקרב משתתפים ללא סוכרת, וכי עליה במשקל עקב הפסקת עישון לא השפיעה על קשר זה. לפיכך, נתונים אלו תומכים בתועלת קרדיווסקולארית של הפסקת עישון, למרות עליה במשקל בעקבותיה.

JAMA. 2013;309(10):1014-1021

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה