Obesity

האם הגורם המוביל להתפתחות סוכרת הוא צריכת הסוכר בתזונה ולא השמנת היתר ?( PLOS ONE )

ע”פ מחקר המתפרסם בשבוע האחרון ב-PLOS ONE , הגורם המרכזי לעלייה בשכיחות סוכרת הוא ה…עלייה בצריכת סוכר ולאוו דווקא ההשמנה, שנחשבה עד כה לגורם המוביל לעלייה התלולה בשכיחות הסוכרת בעולם המערבי.

החוקרים בנו מודל אקונומטרי (רגרסייה הסתברותית) שמצא קשר בין צריכה יומית של 150 קלוריות עתירי סוכר (למשל פחית משקה קל)  לעלייה של 1.1% בשכיחות של סוכרת, באופן מובהק (p<0.001) וזאת לאחר ניטרול עיוותים אפשריים הקשורים למזונות אחרים (סיבים, בשרים, פירות, שמנים, דגנים), צריכת קלוריות כוללת, השמנת יתר, וגורמים סוציו-אקונומיים כמו גיל, מגורים והכנסה.

לא נמצא קשר בין צריכת סוגי מזון אחרים לבין שכיחות סוכרת לאחר ביצוע התאמות להשמנת יתר וגורמי סיכון אחרים. ההשפעה של צריכת סוכר על סוכרת הייתה בלתי תלויה באורח חיים לא פעיל או צריכת אלכוהול, והאפקט של השמנה או משקל יתר היה מוגבל.  

למשך זמן החשיפה לצריכת סוכר היה קשר מובהק לסיכון לסוכרת באופן תלוי מינון, ראשר הפחתה בחשיפה למזונות עתירי סוכר הייתה קשורה עם ירידה בסיכון לסוכרת, באופן בלתי תלוי בגורמים סוציו-אקונומיים אחרים, ושינויים אחרים בתזונה או בהשמנת יתר. הבדלים בזמינות של סוכר הסבירו באופן סטטיסטי שינויים בשיעורי השכיחות של סוכרת באוכלוסיה שאינם מוסברים ע”י פעילות גופנית, השמנת יתר או משקל עודף.  

PLoS ONE. Published online February 27, 2013

הערת המערכת: ניתוח חשוב אך צריך לזכור שעדיין מדובר במחקר אקונומטרי המבוסס על מחקרים תצפיתיים ואחרים ויהיה זה מוקדם מידי לטעון ש”סתם” השמנה וחוסר פעילות גופנית אינם “תורמים” לעלייה בסיכון לסוכרת. בכל מקרה הם ודאי תורמים לעלייה בסיכון הקרדיו-מטבולי כך שהמסר של תזונה מאוזנת עדיין חשוב ורלבנטי…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה