Obesity

ילדים עם אלרגיות למזון חשופים להצקות ובריונות בבית הספר לגבי מצבם הרפואי; שני שלישים מהילדים הסובלים מעודף משקל דווחו על הטרדות הקשורות למשקלם (Pediatrics)

ילדים שסובלים מאלרגיות למזון מוטרדים תדיר וסובלים מבריונות בין השאר באיומים הקשורים למזון, כך לפי מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר במגזין Pediatrics. החוקרים מצאו כי למעלה מ-45% מהילדים שביקרו במרפאת האלרגיות ו-36% מהוריהם ציינו כי הילד עבר הטרדות או הצקות מסיבות שונות, כשלא מעט ממקרי הבריונות היו קשורים לאלרגית המזון ממנה סבל הילד. 

ההורים התבקשו לדווח על הטרדות כלליות והצקות מהם סבלו ילדיהם שנקשרו לאלרגית המזון ממנה סבלו. הנתונים שנאספו נותחו באמצעות סקאלת החרדה עבור ילדים (MASC-10) וכן בסקאלת Pediatric Quality of Life Inventory 4.0. סקאלת השפעת האירועים (IES) שומשה להערכה של מצב ההורים, והחוקרים השתמשו גם בשאלון שבדק את ההשפעה של אלרגיות המזון של הילדים על איכות החיים של הוריו. בסה”כ 251 ילדים והורים השלימו את הסקירה.נראה כי רב הילדים דיווחו למבוגר או לחבר על ההצקות, 71% מהם להוריהם. החוקרים מצאו כי להצקות ולהטרדות היתה השפעה משמעותית על איכות החיים ועל המועקה והחרדה שחשו הילדים וההורים. כשההורים היו מודעים להצקות, הילדים היו חרדתיים פחות.

מחקר נוסף שהתפרסם באותו הגליון בדק את ההצקות הקשורות למשקל בילדים, ומצא כי כשני שלישים מהילדים בני 14-18 שהשתתפו במחנות קיץ לירידה במשקל דיווחו על הטרדות קשורות למשקל הגוף (weight-based victimization, WBV). ככל שהנערים סבלו ממשקל גבוה יותר, כך גם עלה הסיכון שיחשפו להטרדות חמורות על ידי בני כיתתם או חבריהם. מלבד מבני קבוצת השווים שלהם, הנערים סבלו מהצקות לגבי משקלם גם ממורים לספורט או מאמני ספורט, ממורים אחרים ואף מהוריהם. ההטרדות לא תמיד מתבצעות פנים מול פנים, ונפוצות גם ברשתות חברתיות.  במאמר נלווה  שהתפרסם באותו הגליון, מצויין כי לעתים ההטרדות לגבי אלרגיות המזון נובעות מההשפעה שלהן על חברי הכיתה, למשל בני כיתה שמתבקשים שלא להביא מזון עם בוטנים (חמאת בוטנים למשל, הפופולרית בארה”ב) לכיתה, ומתעמרים בחבריהם בעלי האלרגיות בשל ההגבלות המושתות עליהם.  כותבי המאמר מציינים גם כי בשל מגיפת ההשמנה, יותר ילדים מועדים להיות מוטרדים על ידי חבריהם לבית הספר. הם מדגישים שיש חשיבות לאופן הצגת האלרגיה בדרך שלא תיצור סטיגמה עבור הילדים הללו, בשל החשש מהטרדות והצקות של חבריהם, וכי יש להעלות את חשיבות החינוך כנגד הצקות ובריונות בבתי הספר.

 לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר על בריונות כנגד ילדים הסובלים מאלרגיות המזון

לתקציר המחקר על הצקות הקשורות למשקל


Pediatrics Vol. 131 No. 1 January 1, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה