Obesity

שכיחות מוגברת של חסר וויטמין D בילדים בעלי עודף משקל (Pediatrics)

חסר ויטמין D נפוץ בילדים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר, בעיקר בבני מיעוטים ובילדים הסובלים מהשמנה חמורה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

לדברי החוקרים, אעפ”י שידוע כי קיים קשר בין עודף-משקל ובין חסר וויטמין D, השכיחות הארצית של חסר וויטמין D וגורמי סיכון לחסר זה בילדים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר, אינם ידועים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את שכיחות חסר וויטמין D (המוגדרת בנוכחות רמות 25-Hydroxyvitamin D נמוכות מ-20 ננוגרם למ”ל) במדגם שכלל כ-13,000 ילדים בגילאי 6-18 שנים, שלקחו חלק בסקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2003-2006.

החוקרים אספו נתונים אודות הגובה והמשקל של ילדים, והמשתתפים סווגו כבעלי משקל תקין, עודף-משקל, השמנה או השמנת-יתר חמורה. כמו כן, נמדדו רמות וויטמין D.

החוקרים מצאו כי חסר וויטמין D גדל עם עליה בדרגת ההשמנה – שכיחות חסר וויטמין D הייתה תלויה גם במוצא האתני: 27% מהילדים הלבנים בעלי השמנה חמורה סבלו מחסר וויטמין D, זאת בהשוואה ל-52% מהילדים ממוצא לטיני ו-87% מהילדים השחורים.

החוקרים כותבים כי גורמים אחרים שהיו קשורים עם שכיחות מוגברת משמעותית של חסר וויטמין D בילדים בעלי עודף משקל כללו עוני, עונת חורף/אביב בעת איסוף דגימות הדם, אי-נטילת תוספי וויטמין D, צריכת חלב מעטה ושימוש רב יותר בטלוויזיה/מחשב. בקרב ילדים שמנים, תועדה שכיחות גבוהה יותר של חסר וויטמין D עם עוני, איסוף דגימות דם באביב/חורף, אי-נטילת תוספי וויטמין D וצריכה מעטה של חלב, אך לא עם שימוש במחשב/טלוויזיה. לא זוהה קשר בין רמת הפעילות הגופנית ובין חסר וויטמין D בילדים בעלי עודף משקל או השמנת-יתר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה לקבוע את החשיבות הקלינית של רמות וויטמין D נמוכות בילדים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, כולל הערכת קשר סיבתי בין חסר וויטמין D ובין מצבים קרדיו-מטבוליים הקשורים בהשמנה, כמו גם הפרעות במבנה השלד.

Pediatrics. Published online December 24, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה