Obesity

עליה במשקל הגוף במהלך החיים מלווה בעליה בסיכון ליתר לחץ דם (Circulation)

מתוצאות מחקר חדש בו עקבו חוקרים אחר סטודנטים לרפואה במהלך קרוב לחמישים שנים, עולה כי עליה במשקל בשלב כלשהו במהלך החיים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Circulation.

החוקרים מסבירים כי הם הצליחו לעקוב אחר מדד מסת הגוף ולחץ הדם החל מגיל 22 עד גיל 65 שנים, והסוגיה העיקרית נוגעת למשך המעקב, שארך 49 שנים. תקופת המעקב הארוכה ביותר עליה דווח עד כה הייתה 23 שנים.

השמנה בגיל ההתבגרות לוותה בעליה של פי שלוש בסיכון ליתר לחץ דם, גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמי אורחות חיים במהלך חמישים השנים, בהשוואה לאלו עם משקל תקין. בגברים עם משקל תקין בגיל ההתבגרות, אך עם עודף משקל או השמנה באמצע החיים, נרשמה עליה של פי שתיים בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, בהשוואה לגברים בעלי משקל תקין. באופן לא מפתיע, באלו ששמרו על משקל תקין נרשם הסיכון הנמוך ביותר להתפתחות לחץ דם גבוה.

החוקרים בחנו את הקשר בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם ב-1132 גברים לבנים ממחקר Johns Hopkins Precursors Study, שהחל בגיוס בשנת 1947. הם התמקדו בשלוש נקודות זמן: סביב גילאי 25, 45 ו-65 שנים, אם כי הם מציינים כי המשתתפים המבוגרים ביותר היו עד גיל 85 שנים. מאחר והמשתתפים הפכו לרופאים ניתן היה להתייחס לתשובותיהם כמהימנות, בניגוד למחקרים אחרים. יתרונות אחרים של המחקר כוללים שיעורי תגובה גבוהים מאוד, אישור אבחנת יתר לחץ דם ומדידות חוזרות של לחץ דם וגורמי אורחות חיים.

במהלך חציון מעקב של 46 שנים, 508 גברים פיתחו יתר לחץ דם. השמנה בבגרות צעירה נקשרה באופן הדוק עם היארעות יתר לחץ דם (יחס סיכון של 4.17). עודף משקל נקשר גם הוא עם סיכון מוגבר (יחס סיכון של 1.58).

גברים בעלי משקל תקין בגילאי 25, שפיתחו עודף משקל או השמנה בגיל 45 שנים, היו בסיכון מוגבר, בהשוואה לגברים בעלי משקל תקין בשתי נקודות הזמן (יחס סיכון של 1.57), אך לא כך היה בגברים בעלי עודף משקל או השמנת-יתר בגילאי 25, ששבו למשקל תקין בגיל 45 שנים.

בנוסף, שיעור השינוי במדדי מסת גוף במהלך החיים העלה את הסיכון להיארעות יתר לחץ דם באופן תלוי-מינון, כאשר הסיכון הגבוה ביותר היה בגברים עם העלייה הגדולה ביותר במדד מסת הגוף (יחס סיכון של 2.52).

החוקרים כותבים כ מחקרים מעטים בחנו את הקשר בין מדדי מסת הגוף במהלך החיים ובין הסיכון ליתר לחץ דם. בעוד שלא ניתן להכליל את הממצאים לנשים, לגברים במצב סוציו-אקונומי נמוך, או לבני מיעוטים, מהנתונים ארוכי הטווח עולה כיצד משקל הגוף משפיע על הסיכון גם לאחר תקנון לגורמי אורחות חיים.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה