Obesity

האם ערכי השמנה מפחיתה את הסיכון לשברים? (מתוך הכנס השנתי של American Society for Bone and Mineral Research)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי של American Society for Bone and Mineral Research עולה כי ערכי BMI (Body Mass Index) גבוהים יותר מספקים לנשים הגנה מפני שברים ; עם זאת, צפיפות המינראלים של העצם אחראית להשפעה זו.

המחקר כלל 27 מדגמים מבוססי-אוכלוסיה מלמעלה מ-25 מדינות, ומהתוצאות עולה כי מבין קרוב ל-300,000 נשים, 85% מהשברים אירעו באלו שלא סבלו מהשמנה.

השמנה הוגדרה בנוכחות מדד מסת גוף (BMI או Body Mass Index) של 30 ק”ג למטר רבוע ומעלה, ושיעורי השמנה בכלל המדגם עמדו על 18%.

הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 67 שנים, עם מדדי DEXA (Dual-Emission X-ray Absorptiometry) בצוואר הירך שהיו זמינים עבור למעלה מ-74,000 נשים.

במהלך מעקב בן 1.4 מיליון שנות-אדם, תועדו 18,336 שברים אוסטיאופורוטים, כולל 4,509 שברי ירך. החוקרים מצאו כי בעוד שהסיכון לשברי הומרוס או מרפק היה גבוה יותר עם עליה בערכי BMI, הסיכון לשברים אוסטיאופורוטים ושברי ירך היה נמוך יותר באופן פרוגרסיבי עם עליה בערכי BMI.

בממוצע, תועדו למעלה מ-2.5 שברים ל-100 שנות-אדם בנשים עם ערכי BMI בטווח 18.5-25 ק”ג למטר רבוע, בהשוואה לפחות מ-0.5 שברים באלו עם ערכי BMI בטווח 35-40 ק”ג למטר רבוע, וקרוב לאפס שברים באלו עם ערכי BMI של 40 ק”ג למטר רבוע ומעלה.

יחס הסיכון לשבר אוסטיאופורוטי בקרב אלו עם ערכי BMI בטווח 35-40 ק”ג למטר רבוע, בהשוואה לערכי BMI של 26 ק”ג למטר רבוע, עמדו על 0.89 ו-0.83, בהתאמה. עם זאת, לאחר תקנון לצפיפות המינראלים של העצם, יחסי הסיכון המקבילים עמדו על 1.14 ו-1.23, בהתאמה.

מהתוצאות עולה כי חלה ירידה ביחס הסיכון לשברי ירך בנשים עם ערכי BMI גבוהים יותר עבור BMI של 40 ק”ג למטר רבוע, יחס הסיכון עמד על 0.75; עבור BMI של 26 ק”ג למטר רבוע, יחס הסיכון עמד על 0.64. עם זאת, לאחר תקנון לצפיפות המינראלים של העצם, השיעורים המקבילים עמדו על 1.09 ו-1.14, בהתאמה.

למרות שבאופן מסורתי תואר קשר בין ערכי BMI נמוכים ובין סיכון מוגבר לשברים, העלייה המהירה בשכיחות השמנה הובילה לחשש מפני שינוי במגמת הסיכון לשברים.

מתוך הכנס השנתי של American Society for Bone and Mineral Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה