Obesity

חשיבות דיאטה עתירת חלבונים ודלת סוכר במבוגרים בעלי עודף משקל (Evid Based Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Evidence Based Medicine מדווחים חוקרים כי לאחר ירידה התחלתית במשקל הגוף תחת דיאטה דלת-קלוריות, ישנה עדיפות לדיאטה עתירת חלבוניםודיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך, במסגרת הטיפול התזונתי לשמירה על משקל הגוף החדש.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שמירה ארוכת-טווח על משקל הגוף הינה משימה לא-פשוטה, ואין עדויות רבות אודות חשיבות שינוי ההרכב התזונתי במטרה לשמור על משקל הגוף במהלך שישה חודשים ומעלה. דיאטה עתירת חלבונים הוכחה כיעילה בחלק מהמחקרים הארוכים יותר, אך אין נתונים התומכים בדיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך.

מדגם המחקר כלל כ-1200מבוגרים בעלי עודף משקל והשמנת-יתר (BMI של 27-45) גויסו משמונה מדינות מאירופה. המחקר כלל משתתפים בגילאי 18-65 שנים,עם לפחות ילד בריא אחד. המשתתפים הוזמנו לקחת חלק בדיאטה דלת-קלוריות בת שמונה שבועות, ואלו עם ירידה של לפחות 8% במשקל הוזמנו לקחת חלק במחקר לשמירה על הירידה במשקל לאורך שישה חודשים.

מבין 938 המשתתפים שהקפידו על הדיאטה, 773 חולקו באקראי לאחר מכן לארבע התערבויות תזונתיות: דיאטה עתירת חלבונים (25% מהאנרגיה) או דלת חלבונים (13% מהאנרגיה), עם דיאטה בעלת אינדקס גליקמי גבוה או דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך (15 יחידות פחות מדיאטה בעלת אינדקס גליקמי גבוה); לחלופין, הם חולקו לקבוצת ביקורת עם צריכת חלבונים ממוצעת. תכולת השומן הייתה 25-30% מהצריכה האנרגטית.

שני מרכזים סיפקו למשתתפים מזון מחנות, בעוד ששישה מרכזים הסתפקו במתן המלצות בלבד. חמש הקבוצות לא היו שונות בגיל, משקל או אובדן משקל תחת דיאטה דלת-קלוריות.

548 משתתפים השלימו את ההתערבות (71%). מספר נמוך יותר של משתתפים פרשו משתי הקבוצות עם דיאטה עתירת חלבונים (26.4%) ודיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך (25.6%), בהשוואה לקבוצות שחולקו לדיאטה דלת-חלבונים ודיאטה בעלת אינדקס גליקמי גבוה (37.4% , p=0.02 ו-p=0.01, בהתאמה). במהלך השלב הראשוני של דיאטה דלת-קלוריות, המשתתפים איבדו בממוצע 11 ק”ג.

מניתוח ITT (Intention-To-Treat) העלייה החוזרת במשקל הגוף הייתה נמוכה ב-0.93 ק”ג בקבוצת המשתתפים תחת דיאטה עתירת חלבונים (P=0.003) ונמוכה ב-0.95 ק”ג בקבוצות המשתתפים תחת דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך, בהשוואה למטופלים תחת דיאטה בעלת אינדקס גליקמי גבוה (p=0.003).

רק בקבוצת המטופלים תחת דיאטה דלת-חלבונים, בעלת אינדקס גליקמי גבוה נרשמה עליה משמעותית במשקל הגוף במהלך שישה חודשים (1.67 ק”ג, p<0.01). כאשר החוקרים בחנו את הנתונים בכל מרכז בנפרד, באלו תחת דיאטה עתירת חלבונים נרשמה העלייה במשקל הגוף הייתה נמוכה ב-2.7 ק”ג בקבוצות המטופלים בדיאטה דלת חלבונים (p<0.001) במרכזים שסיפקו אוכל מחנויות, בעוד שההבדל בין דיאטות חלבונים עמד על 0.54 ק”ג בלבד במרכזים שהסתפקו במתן הסברים למטופלים (p=0.13). מנגד, נרשם הבדל של 0.48 ק”ג בלבד בין דיאטה בעלת אינדקס גליקמי  גבוה ונמוך (p=0.48) במרכזים בהם סיפקו אוכל מחנויות למשתתפים, עם הבדל של 1.03 ק”ג בעליה במשקל הגוף במרכזים בהם ניתנו הסברים בלבד (p=0.004).

Evid Based Med. 2011;16(4)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה