Obesity

דיאטת DASH מגבילה עליה במשקל במתבגרות (Arch Pediatr Adolesc Med)

בנערות מתבגרות שעקבו אחר תכנית הדיאטה DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) מדדי מסת הגוף (BMI או Body Mass Index) נמוכים יותר, לאורך תקופה של עשר שנים, בהשוואה לאלו שלא הקפידו על דיאטה זו, כך עולה ממחקר אפידמיולוגי חדש שפורסם במהדורת יוני של כתב העת Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.

אעפ”י שדיאטת DASH, השמה דגש על צריכה מוגברת של מוצרי חלב דלי-שומן, דגים, עופות, אגוזים, פירות ירקות, דגנים מלאים, הינה דיאטה עם יעילות מוכחת למבוגרים עם יתר לחץ דם ותסמונת מטבולית, דפוס התזונה לא נבדק רבות באוכלוסיית הילדים.

החוקרים מצאו כי היענות גבוהה יותר לדיאטת DASH לוותה בערכי BMI נמוכים יותר באופן עקבי, בין הגילאים 9-19 שנים. דפוסי תזונה אלו עשויים לסייע במניעת עליה עודפת במשקל הגוף במהלך גיל ההתבגרות.

החוקרים בחנו את השפעות דיאטת DASH על ערכי BMI במדגם שכלל 2327 בנות בגילאי תשע שנים, שלקחו חלק במחקר National Growth and Health Study, בין השנים 1987-1988 והיו במעקב למשך עד 10 שנים. הנתונים נאספו על-בסיס שנתי, ולכל משתתפת ניתן ציון  על-בסיס ההיענות לדרישות התזונתיות. גישה זו לא שימשה לעיתים קרובות במחקרים של מתבגרות ולכן מדובר בנקודת חוזר ייחודית של המחקר.

המחקר נערך על-בסיס הערכות בלבד: מדדי DASH גבוהים יותר לוו בצריכה אנרגטית כוללת גבוהה יותר, כמו גם צריכה ממוצעת גבוהה יותר מכל אחת מקבוצות המזון.

בבנות בחמישון העליון של מדדי DASH תועדו העלייה הקטנה ביותר בערכי BMI במהלך תקופת המחקר, עם ערכי BMI הנמוכים ביותר בתום המעקב. מנגד, בגיל 19 שנים, בבנות עם מדדי DASH הנמוכים ביותר ערכי BMI היו גבוהים יותר מהסף להגדרת עודף משקל. בפרט, צריכה מוגברת של פירות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי-שומן הביאו לעליה קטנה יותר במשקל הגוף.

באלו שצרכו שתי מנות פירות, או יותר, בכל יום, תועדה העלייה הקטנה ביותר בערכי BMI במהלך שנות המחקר וערכי BMI הנמוכים ביותר בתום המעקב. התוצאות היו דומות עם צריכת דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי-שומן באלו שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של קבוצות מזון אלו תועדו ערכי BMI נמוכים יותר במשך הזמן, וערכי BMI נמוכים יותר בתום תקופת המעקב.

Arch Pediatr Adolesc Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה