Obesity

האם בדיקת ממוגרפיה קשה יותר לנשים שמנות? (J Women’s Health)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Women’s Health עולה כי הסיכוי של נשים שמנות להשלים בדיקת ממוגרפיה נמוך יותר והן נוטות למצוא את הבדיקה כואבת יותר.

לדברי החוקרים, מדובר בממצאים חשובים, למרות שידוע כי בדיקות ממוגרפיה עשויות להציל חיים, נשים רבות בוחרות לדחות אותן. מתוצאות המחקר עולה כי גם בנשים עם גישה לשירותי בריאות, עדיין קיימים מכשולים רבים לביצוע בדיקות סקר אלו.

במחקר הנוכחי החוקרים העריכו את מאפייני הנשים ודיווחו על מגבלות הקשורות בהשלמת בדיקות ממוגרפיה לאחר תכנית תזכורות. מדגם המחקר חולק לשני שלבים.

בשלב הראשון, שכלל את קבוצת היעד, העריכו החוקרים את המאפיינים של נשים דרך רשומות רפואיות אלקטרוניות לקבוע את שיעורי השלמת בדיקות ממוגרפיה. מבין 6934 נשים בשלב 1, 4708 היו זמינות למחקר. הנשים היו בגילאי 50-69 שנים, 20 חודשים לאחר בדיקת הממוגרפיה האחרונה וקיבלו תזכורת לבדיקה. ההתערבות כללה שליחת מכתב המודיע אודות הצורך בבדיקת ממוגרפיה בקרוב 20 חודשים לאחר בדיקת הממוגרפיה האחרונה, ולאחר מכן עד 2 שיחות טלפון אוטומטיות ושיחה חיה אחת בהעדר תגובה.

השלב השני כלל 667 נשים להן חולקו שאלונים בדואר, מהן 340 (50.2%) השיבו על השאלונים. היעד העיקרי של המחקר היה שיעורי השלמת בדיקות ממוגרפיה לאחר 10 חודשים מתאריך הבדיקה האחרונה.

בהשוואה לנשים לא-שמנות, בקרב נשים שמנות הסיכוי לדווח על “יותר מדי כאב” בעקבות בדיקת הממוגרפיה היה גבוה יותר (31.3% לעומת 18.8%, p<0.01). כאב היה גורם המתווך בקשר בין השמנה ושיעורי השלמת ממוגרפיה.

גורמים שהיו קשורים בירידה בשיעורי השלמת ממוגרפיה כללו השמנת יתר (OR = 0.67), גיל מתחת ל-60 שנים (0.69), חברות בתכנית בריאות במשך פחות מחמש שנים (0.81) והכנסה משפחתית של פחות מ-40,000 דולרים לשנה (0.77). בקרב נשים צעירות תלונות כי הן עסוקות מדי היו נפוצות יותר, וכך גם החשש מפני דיוק בדיקות ממוגרפיה.

J Women’s Health. Published January 31, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה