Obesity

השמנה והסיכון למחלות לב ומחלות מטבוליות בילדים ובמבוגרים (Int J Obes)

היקף מותניים בילדים הינו מדד מנבא טוב יותר להתפתחות תסמונת מטבולית בבבגרות, ממדדים עקיפים ונוחים יותר להערכת השמנה, דוגמת מדד מסת גוף (BMI) או יחס מותן/ירך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש עם מעקב של עד עשרים שנים.

בסקירה שכלל 2188 משתתפים ב-Australian Schools Health and Fitness Survey, שהחל בשנת 1985, ילדים שהיו תחילה ברבעון העליון של היקף המותניים (סמן להשמנה ויסארלית) היו בסיכון גבוה פי חמש, בהשוואה לאלו שהיו ברבעון התחתון.

מצד שני, שינוי בהיקף המותניים מילדות לבגרות היה מדד מנבא טוב יותר מהיקף המותניים הבסיסי עבור מרבית המרכיבים האחרים של התסמונת המטבולית כולל רמת HDL נמוכה ועליה ברמות הסוכר בצום, טריגליצרידים ורמות אינסולין (יתר לחץ דם היה יוצא הדופן).

לאור זאת, למרות שלהרכב הגוף בילדות השפעה משמעותית על הסיכון למחלות לב ומחלות מטבוליות, לשינויים בהרכב הגוף בשלב מאוחר יותר במהלך החיים השפעה גדולה עוד יותר. החוקרים עדיין מבחינים בין השפעות השמנה בילדות על הסיכון לתסמונת מטבולית ובין ההשפעות של השמנה המתפתחת בשלב מאוחר.

גם באלו שהיו בעלי היקף מותניים קטן בילדות, עליה גדולה בהיקף המותניים עדיין מציבה אותם בסיכון משמעותי. החוקרים ביקשו לבחון אוכלוסיה זו בנפרד במטרה להבטיח כי הדבר לא נבע פשוט מהעובדה שילדים בעלי עודף משקל נטו להיות מבוגרים בעלי עודף משקל.

בתחילת המחקר, המשתתפים היו בגילאי 7-15 שנים, ונערכו בדיקות להרכב גוף ועובי קפל עור בתחילת המחקר ולאחר 20 שנים.

היקף מותניים ובנשים, עובי קפל עור, היו המנבאים המשמעותיים ביותר לתסמונת מטבולית. ערכי BMI נותרו גורם מנבא חשוב, אך היקף המותניים היה מנבא חשוב יותר. כל עליה של 10 ס”מ בהיקף המותניים בילדות לוותה בסיכון יחסי של 2.1 לתסמונת מטבולית בגברים ו-2.3 בנשים, לאחר תקנון לשינויים בהיקף המותניים, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול.

הסקירה מספקת עדכון מסוים בנוגע להרכב הגוף בילדות והסיכון למחלות לב ומחלות מטבוליות בבגרות. מדדי הרכב הגוף בסקירה נמדדו בשנת 1985, כאשר השמנה בילדות עדיין הייתה פחות נפוצה מהיום. באופן אנקדוטאלי, ערכי הסף למשקל גוף לאחוזון 75 בילדים בארה”ב כיום, מקבילים לאחוזון 90 במדגם בשנת 1985. המשמעות היא שהמחקר אינו מייצג באופן מלא את ההשמנה הקיצונית שרואים כיום.

Int J Obes 2010

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

בהקשר למאמר זה אתם מוזמנים לעיין בהנחיות החדשות שפורסמו כעת ע”י האיגוד לרפואת ילדים באשר למניעה וטיפול בהשמנה בילדים

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה