Obesity

פיזיותרפיה ומשחקי ווי לשיפור היציבות ומניעת נפילות בחולי טרשת נפוצה (מתוך כנס ECTRIMS)

משני מחקרים חדשים עולה כי פיזיותרפיה ואף שימוש ביתי במערכת משטח דריכה (Balance Board) במשחקי ווי מסייעות בשיפור היציבות ומניעת נפילות בחולים עם טרשת נפוצה.

במאמר הראשון מדווחים החוקרים כי פיזיותרפיה הנעשית במסגרת קבוצתית או אישית עשויה להפחית משמעותית את הסיכון, היארעות והמספר הכולל של נפילות של חולים עם טרשת נפוצה. במאמר השני, בחנו חוקרים את השימוש במשטח דריכה במשחקי ווי כפתרון לאותן בעיות ומצאו כי המערכת הובילה לשיפור מדדי BBS (Berg Balance Scale), עם תוצאות עקביות יותר מתוכניות שיקום מסורתיות.

פיזיותרפיה אישית וקבוצתית

חלק גדול מהתסמינים של טרשת נפוצה, כולל חוסר שיווי-משקל, הפרעה בתחושה, חולשה, אי-נקיטת שתן והפרעות ראייה, משפיעות על הניידות של החולים ומעלות את הסיכון לנפילות. נפילות עשויות לפגוע במעורבות החברתית של החולים, ומעבר לחבלה האפשרית, מובילות לפחד מוגבר מפני חבלה.

מחקרים מצאו כי שכיחות נפילות בקרב חולי טרשת נפוצה עשויה להגיע ליותר מ-60% מהחולים, אך למרות השכיחות הגבוהה, אין נתונים רבים בספרות הרפואית להערכת דרכים למניעת נפילות.

מדגם המחקר כלל חולים עם מדד Expended Disability Status Scale של 6.5 ומעלה, עדות לצורך בעזרים דו-צדדיים להליכה, וחילקו אותם באקראי לטיפולי פיזיותרפיה קבוצתית במשך 10 שבועות או לעשרה שבועות של טיפולי פיזיותרפיה אישיים, או לקבוצת ביקורת.

החוקרים מצאו עליה במדדי BBS, עדות לשיפור עם טיפולי פיזיותרפיה אישיים וקבוצתיים, לעומת ירידה במדדים בקבוצת הביקורת. שתי ההתערבויות הביאו לשיפור מובהק סטטיסטית בהשוואה לפלסבו, אך לא נמצאה עדיפות לאחת על-פני השנייה.

בדומה לנתונים הבינלאומיים, 53% מהחולים עם טרשת נפוצה דיווחו על נפילה ב-3 החודשים האחרונים, ומהם, 27.2% דיווחו על למעלה משלוש נפילות במהלך תקופה זו. הסיכון לנפילות ירד מבינוני לנמוך ב-25% מהמטופלים בקבוצות וב-13.6% מהחולים שקיבלו טיפולי פיזיותרפיה אישיים.

שיפור בעייפות ובאיכות החיים

החוקרים ערכו השוואה בין פיזיותרפיה קבוצתית ופיזיותרפיה אישית על מדדי עייפות ואיכות החיים הבריאותית.

בשתי הקבוצות חלה ירידה משמעותית בהשפעה הגופנית של טרשת נפוצה על MSIS29v2; ההשפעה הפסיכולוגית של טרשת נפוצה הייתה נמוכה יותר, אך מובהקות סטטיסטית תועדה רק בקבוצת פיזיותרפיה קבוצתית.

עם פיזיותרפיה קבוצתית חלה ירידה של 13% בעייפות, אל מול ירידה של 15% עם פיזיותרפיה אישית, בשתי המקרים מדובר היה בשיפור מובהק סטטיסטית בהשוואה לפלסבו, אך ללא הבדל בין הקבוצות.

משחקי ווי

במאמר נפרד, החוקרים הציגו את התוצאות של מחקר פיילוט אקראי להערכת ההשפעה של משטחי דריכה של משחקי ווי על היציבות של חולי טרשת נפוצה בהשוואה לתכנית שיקום מסורתית.

36 חולים עם הפרעות ביציבות נבחרו וחולקו באקראי ל-12 פגישות בנות שעה אחת במשך ארבעה שבועות וחולקו באקראי לתכניות שיקום מסורתיות או משחקי ווי. היעד העיקרי היה השינוי במדדי BBS.

תוצאות היעד העיקרי השתפרו בשתי הקבוצות השינוי היה מובהק סטטיסטית רק בקבוצת ווי, עם שיפור של כ-9% במדדים (מ-50 ל-55 נקודות), שיפור שהיה מובהק סטטיסטית (p<0.001).

שכיחות הנפילות במחקר הייתה נמוכה, ללא הבדלים בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי שיקום באמצעות משחקי ווי ומשטחי דריכה מסייעות בשיפור היציבות של חולי טרשת נפוצה. יתרה מזאת, משטח הדריכה נפוץ בשימוש ואינו יקר, לכן עשוי לשמש לשיקום במסגרת ביתית.

26th Congress of the European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ECTRIMS)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה