Obesity

האם קיים קשר בין שומן והישרדות משופרת? (מתוך כנס ה-AGS)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- American Geriatrics Society (AGS) בחודש מאי 2010, עולה כי נמצא קשר בין מדדי שומן ובין הישרדות ארוכה יותר בקשישים.

החוקרים בדקו נתונים מסקר ה- National Health and Nutrition Examination Survey III (NHANES III) וזיהו 4,489 משתתפים בגיל מבוגר מ-60 שנים. הם חילקו את המשתתפים לקטגוריות ע”פ מדדי שומן גוף, כולל מדד מסת הגוף (BMI), היקף מותניים, יחס מותניים לירך, מסת גוף רזה ואחוז השומן בגוף. החוקרים לא כללו משתתפים עם אי ספיקת לב, מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחלת כליות כרונית וממאירות, ולכן נכללו במחקר לבסוף 2,920 משתתפים. בנוסף נבדקו נתונים דמוגרפיים וכן מחלות רקע ע”פ דיווח עצמי של המשתתפים. מטרת המחקר הייתה להעריך האם קיים קשר בין מדדי שומן גוף ובין תמותה, לאחר אי-הכללה של מחלות הקשורות לסיכון לתמותה.

מתוצאות המחקר עולה כי 428 משתתפים נפטרו בתקופת המחקר. החוקרים מדווחים כי במשתתפים עם שלישון ה-BMI הגבוה ביותר נצפה יחס סיכון (HR) של 0.65 לתמותה, בהשוואה למשתתפים בשלישון ה-BMI הנמוך ביותר (95% CI 0.45-0.95). במשתתפים עם שלישון ה-BMI האמצעי נמצא HR של 0.91 לתמותה, בהשוואה למשתתפים בשלישון ה-BMI הנמוך ביותר (95% CI 0.67-1.24), אם כי ללא מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מוסיפים כי נצפה קשר בין היקף מותניים גבוה יותר ובין הישרדות ארוכה יותר. לאחר תקנון נצפה HR של 0.64 למשתתפים בשלישון הגבוה ביותר (95% CI 0.42-0.96) ו-0.78 למשתתפים בשלישון האמצעי (95% CI 0.54-1.14), אם כי גם במקרה זה לא נמצאה מובהקות סטטיסטית.

במחקר נמצא קשר בין מסת הגוף הרזה ובין הישרדות, והחוקרים מפרטים כי נצפה HR של 0.86 למשתתפים בשלישון הגבוה ו-1.35 בשלישון הנמוך, ללא מובהקות סטטיסטית. הם מציינים כי לא נבדק האם קיימת אינטראקציה בין מסת הגוף הרזה ו-BMI.

לאור התוצאות מסבירים החוקרים כי הממצאים תומכים בקשר בין BMI ובין הישרדות משופרת בקשישים, אם כי המחקר לא בחן את המרכיבים השונים המשפיעים ה-BMI, כולל שומן טהור, שריר או שילוב של השניים.

בדיון שנערך בכנס ציינה מומחית מהתחום כי המחקר הדגים כי לשומן רב יותר עשוי להיות יתרון בקשישים. עם זאת, היא הדגישה כי תזונה נכונה, פעילות גופנית ובמקרים מסוימים גם ירידה במשקל הם חשובים לבריאות הקשישים, והוסיפה כי דרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון את הקשר בין שומן והישרדות.

מתוך הכנס American Geriatrics Society (AGS) 2010 Annual Scientific Meeting.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה