Obesity

הקשר בין השמנת-יתר ובין מספר שעות השינה בלילה (Arch Intern Med)

מחקר חדש מצא כי באוכלוסיות כפריות, משך זמן השינה יורד עם העליה במדדי BMI.

מחקרים קודמים העלו תוצאות דומות, ממצא המרמז לכך שאובדן שעות שינה עשוי לשחק תפקיד בעליה בשיעורי השמנת-יתר בארה”ב. בעקבות כך, עלתה ההשערה לפיה קיצור משך זמן השינה מביא לירידה ברמות Leptin, הורמון הקשור בתחושת שובע, ועליה ברמות Ghrelin, הקשור ברעב.

החוקרים ביקשו לבחון אוכלוסיות כפריות, מאחר ששכיחות השמנת-יתר באוכלוסיה זו גבוהה יותר, והרגלי התזונה, פעילות גופנית, שעות עבודה ושינה, שונים מאלו באזורים המיושבים יותר. כמו כן, באוכלוסיות כפריות קיימת שכיחות גבוהה יותר של מקרי התאבדות ונטיה להרגלי בריאות מסוכנים.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון מסוגו להערכת הקשר בין משך השינה ובין מדדי BMI באוכלוסיות כפריות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים שנאספו בין 1999 ו-2004 במדינה חקלאית בדרום-מזרח איובה ובחרו מדגם אקראי של 990 מבוגרים עובדים. המשתתפים נשאלו אודות משך השינה, מאמץ גופני הקשור בעבודתם, תסמיני דיכאון, צריכת אלכוהול, נחירות ומאפיינים דמוגרפיים אחרים. החוקרים בדקו את המשקל והגובה של המשתתפים באותו ביקור.

כאמור, מהתוצאות עולה כי קיים קשר לינארי שלילי בין מדדי BMI ומספר שעות השינה. מהממצאים עולה כי ממוצע BMI נע בין 30.24 במבוגרים שישנו 6 שעות, או יותר, בלילה, ועד ו-28.25 באלו שישנו למעלה מ-9 שעות בלילה.

גם לאחר ניתוח רב-משתנים ותיקנון למידע שנאסף מהמשתתפים, נותרה קורלציה משמעותית בין מדדי BMI ומספר שעות השינה. החוקרים מאמינים כי שינוי קל וקבוע במשך השינה עשוי להשפיע באופן משמעותי על המשקל. עם זאת, החוקרים מכירים במגבלות המחקר, ומודעים לכך שעיצוב המחקר הנוכחי אינו מאפשר לקבוע קשר סיבתי בין הממצאים.

Arch Intern Med 2006;166:1701-1705

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה