Obesity

התאוששות BMD לאחר אנורקסיה בהתבסס על עליה במשקל ובתפקוד וסתי (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

הממוצע של איבוד עצם פר שנה הוא 2.6% בקרב חולות עם אנורקסיה נרבוזה פעילה. תוצאות מחקר חדש מציעות כי בקרב נשים המתאוששות ממצב זה, החידוש של תפקוד המחזור החודשי ועליה במשקל הם פרדיקטורים חשובים להיפוך של איבוד BMD (bone mineral density).

החוקרים ציינו כי מעט ידוע על הגורמים האנדוגנים המשפיעים על התאוששות השלד בחולי אנורקסיה. על כן הם ערכו מחקר, שבו השתתפו 75 נשים עם אנורקסיה נרבוזה פעילה. הגיל הממוצע היה 24.4 שנה (טווח בין 18 ל-40) והזמן הממוצע, שעבר בין 2 מדידות של BMD היה 13.5 חודש. Dual X-ray absorptiometry נערך בעמוד שדרה וירך פוסטרו-אנטריורית, והנשים רובדו על פי שימוש בגלולות למניעת היריון.

נשים, שחזרו לקבל וסת ועלו במשקל, חוו עליה שנתית בצפיפות העצם של 3.1% בעמוד השדרה ו-1.8% בירך, אם הן לא השתמשו בגלולות למניעת היריון, זאת על פי ממצאי המחקר, שפורסמו במהדורת אוגוסט של Clinical Endocrinology and Metabolism.

בקרב נשים, שלא השתמשו בגלולות למניעת היריון, החידוש של תפקוד הוסת ניבא עליה ב-BMD בעמוד השדרה (p = 0.02) , אך לא בירך (עם או ללא עליה במשקל). בניגוד לכך, עליה במשקל הייתה קשורה לעליה ב-BMD בירך (p = 0.05), אך לא בעמוד השדרה, בלי קשר לתפקוד הוסתי.

למרות זאת, BMD נשאר ללא שינוי בקרב נשים, שהשתמשו בגלולות למניעת היריון, גם בקרב אלה, שעלו במשקל.

לסיכום, השיפורים בתפקוד הרבייה ובמשקל בנוסף לעליה במסת הגוף (שהיא רכיב קריטי) הכרחיים להתאוששות השלד בנשים עם אנוקרסיה נרבוזה.

J Clin Endocrinol Metab 2006;91:2931-2937

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה