Obesity

הממתיק המלאכותי אספרטיים – האם הוא בטוח לשימוש? / עפרה מהודר

מאת עפרה מהודר

מכבי טבעי

אספרטיים הוא ממתיק מלאכותי המורכב מפנילאלנין, חומצה אספרטית ומתאנול המשווק תחת השם המסחרי Nutrasweetליחידת משקל, האספרטיים מתוק פי 180 מסוכר. למרות שהוא מכיל, כמו סוכר רגיל, ארבע קילו-קלוריות לגרם, תרומתו לערך הקלורי של המזון מזערית משום שיש צורך בכמות קטנה הרבה יותר על מנת להגיע לאותה רמת מתיקות. הוא אינו משאיר טעם לוואי לאחר השימוש, ובסביבה יבשה בטמפרטורה עד 0 40 הוא ניתן לשימוש מעל לשנה. באפייה, בבישול ובסביבה חומצית הוא מאבד את מתיקותו. הוא מתפרק למרכיביו ויכול להיות רעיל. האספרטיים הינו תוצר כימי סינטטי הנמצא בשימושם של מליוני אנשים בכל רחבי העולם Yost, 1989) ; van der Janssen & van der Heijden, 1988).

מהגילוי עד השימוש

בדצמבר 1965 גילה ג’יימס סלקטר ממעבדת סירל את האספרטיים כשחיפש תרופות חדשות נגד כיב קיבה. ב –  1974 אושר האספרטיים להמתקת מזון יבש. ב- 1975 – הוחלט להפסיק לשווקו מחשש לפגיעה במערכת העצבים המרכזית, פגיעה אנדוקרינית ואפשרות לגרימה לפיגור וגידולים מוחיים. ב- 1981, לאחר מחקרים רבים, בעיקר על עכברים, אישר ה- F.D.A. את שיווק האספרטיים כממתיק לדגני בוקר, לאבקה למשקאות, לג’לטין, לפודינג, לגומי לעיסה ולקצפת. ב- 1983 ניתן האישור לשימוש באספרטיים למשקאות מוגזים.


ניסויים בבעלי חיים

מרבית הניסויים נערכו על עכברים. כמות האספרטיים היתה, בממוצע, 1,000 מ”ג לק”ג גוף. העכברים הראו שינויים בהתנהגות ואצל חלקם הופיעו גידולי מוח. נמצא כי האספרטיים מעלה את כמות הטירוזין והפנילין בדם ובמוח, ומוריד את כמות הטריפטופן במוח. חסימה של סינתיזת הטריפטופן והסרוטונין גורמת לשינויים בהתנהגות (Yogokoshi et al., 1984).


רעילות בבני אדם

עפ”י ה- F.D.A. מותר לצרוך עד 50 מ”ג אספרטיים לק”ג משקל גוף. לאדם במשקל 60 ק”ג, זהו מינון השווה ערך ל- 18 פחיות משקה מוגז עם הממתיק אספרטיים. כמות זו נחשבת בטוחה לשימוש לטווח ארוך (כמות זו גדולה בהרבה מהשימוש הממוצע היומי לאדם). החומצה האספרטית והמתאנול המרכיבים את החומר בטוחים לשימוש מלבד במינונים גבוהים ביותר. גם פנילאלנין אינו רעיל עבור אנשים בריאים, אולם הוא מזיק למערכת העצבים של חולי פנילקטונוריה, ולכן קיים חוק המחייב את היצרנים לציין על תוויות המוצרים כי הם מכילים אותו. בעתיד, יש כוונה לחייב את היצרנים לציין את כמות פנילאלנין הקיימת במוצר על מנת להקל את החישוב לצרכנים שהם חולי פנילקטונוריה (Yost, 1989; Janssen & van der Heijden, 1988).

אספרטיים והריון

מחקרים הוכיחו כי חומצה אספרטית אינה חודרת לשליה ולכן אינה רעילה לא לעובר ולא לאם. המתאנול נמצא בכמות קטנה בתוך הנוזל השלייתי ולכן גם הוא אינו רעיל. פנילאלנין אינו חודר לשליה ולכן אינו רעיל גם אם העובר חולה פנילקטונוריה הטרוזיגוטי. במקרה של עובר הומוזיגוטי על האישה לחשב את כמות הפנילאלנין היומית אותו היא צורכת.

אספרטיים וסוכרת

במחקרים נמצא כי שימוש באספרטיים אינו גורם לשינוי ברמת הגלוקוז, הכולסטרול והטריגליצרידים בדם ולכן מותר לחולי סוכרת להשתמש באספרטיים, בין אם הם תלויים בהזרקת אינסולין ובין אם לאו.

תופעות לוואי של אספרטיים בבני אדם

ב – 1984 ה- F.D.A. קיבל כ- 3,000 תלונות על תופעות לוואי שהופיעו כתוצאה מצריכה של מוצרים המכילים אספרטיים. התלונות חולקו ל- 5 קבוצות:

            1. נוירולוגי התנהגותי     67%

                                                 2. מערכת עיכול            24%

                                                 3. אלרגיה                     15%

                                                 4. בעיות וסת                6%

                                                 5. אחר                         9%

הסימפטומים הנוירולוגיים- התנהגותיים כללו:                           

                         1. כאב ראש                             22%

                         2. שינוי במצבי רוח,

    רגישות יתר ודכאון            21%

                         3. תשישות                               10%

                         4. נדודי שינה                           11%

                         5. עייפות                                  10%

                         6. התכווצויות                          3%

בבדיקת התלונות הוסקו המסקנות הבאות: (1)לא ניתן לקשור בין התלונות לשמוש באספרטיים; (2) ייתכן שקיימים אנשים הרגישים לאספרטיים, ורצוי לערוך ניסויים קלינים כדי לאמת זאת (Garriga & Metcalfe, 1988).

ניסויים קלינים בבני אדם

בכמויות אספרטיים עצומות של 1,000 מ”ג לק”ג גוף, לא נמצאו סימפטומים המעידים על שינוי או פגיעה התנהגותית או קוגניטיבית. נמצא כי המנגנונים והתגובות של בני אדם לחומרי פירוק של אספרטיים הם שונים מאלה של בעלי חיים. לכן, הסימפטומים שהופיעו אצל עכברים, לא הופיעו אצל בני אדם באותן כמויות של אספרטיים. האספרטיים אינו מהווה גורם טוקסי למוח אצל מבוגרים, תינוקות, תינוקות יונקים או עוברים. אולם קיימים אנשים רגישים לאספרטיים ומומלץ שאנשים אלה ימנעו משימוש באספרטיים (Janssen & van der Heijden, 1988).

קיימים הסברים ביולוגיים לגבי פגיעות אפשריות במוח או בתפקוד האנדוקריני ע”י מתאנול או פנילאלנין. תופעות אלה יתקיימו רק כאשר תהא כמות עצומה של החומרים. בתצרוכת הממוצעת היומית של האדם של אספרטיים ואף בתצרוכת חריגה של אספרטיים, חומרים אלה אינם מגיעים לרמות בהן הם יכולים להיות רעילים לגוף ולגרום לפגיעה. לכן, אין לראות סכנה בשימוש באספרטיים כתוסף מזון.

מקורות
Garriga MM, Berkebile C, Metcalfe DD (1991). A combined single-blind, double-blind, placebo-controlled study to determine the reproducibilty of hypersensitivity reactions to aspartame. J Allergy Clin Immunol 87: 821-7.

Garriga MM, Metcalfe DD (1988). Aspartame intolerance. Annals of Allergy 61: 62-69.

Janssen PJCM, van der Heijden CA (1988). Aspartame: review of recent experimental and observational data. Toxicol 50: 1-26.

Koehler SM, Glaros  A (1988). The effect of aspartame on migraine headache. Headache 28: 10-13.

Lapierre K, Greenblatt DJ, Goddard JE, Harmatz JS, Shader RI (1990). The neuropsychiatric effects of aspartame in normal volunteers. J clin Pharmaco 30: 454-460.

Leon AS, Hunninghake DB, Bell C, Rassin D, Tephly TR (1989). Safety of long-term large doses of aspartame. Arch Intern Med 149: 2318-24.

Van Den Eeden S.K., Koepsell TD, Longstreth WT, van Bell G, Daling JR, McKnight B (1994). Aspartame ingestion and headaches: A randomized crossover trial. Neurology 1994;44:1787-1793.

Walton RG, Hudak R, Green-Waite RJ (1993). Adverse reactions to aspartame: double-blind challenge in patients from a vulnerable population. Biol Psychiatry 34: 13-17.

Yokogoshi H, Roberts CH, Caballero B, Wurtman R (1984). Effects of aspartame and glucose administration on brain and plasma levels of large neutral amino acids and brain 5-hydroxyindoles. Am J Clin Nutr 40: 1-7.

Yost DA. Clinical safety of Aspartame. American Family Physician 39: 201-6.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • יעדי הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2: חשיבות איזון מיטבי בשלב מוקדם של המחלה (הודעת אלי לילי)

    יעדי הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2: חשיבות איזון מיטבי בשלב מוקדם של המחלה (הודעת אלי לילי)

    מטרות הטיפול באנשים עם סוכרת מסוג 2 כוללות שיפור המצב הבריאותי ואיכות החיים והשגת יעדים אלו כוללת מניעת התפתחות סיבוכים משנית לסוכרת, דחיית התקדמות המחלה ואף להביא לנסיגה של המחלה בשלבים מוקדמים. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי כמחצית או יותר מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 אינם מאוזנים היטב, זאת חרף הזמינות של טיפולים חדשים ויעילים לאיזון רמות הסוכר בדם. […]

  • רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות נמוכות מאוד או גבוהות מאוד של HDL (או High-Density Lipoprotein) מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בנשים עם סוכרת מסוג 2, אם כי לא תועד קשר דומה בגברים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר הדוק בין רמות HDL נמוכות ובין הסיכון למחלת כליות משנית […]

  • השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למעלה מ-5% מהמקרים של מוות פתאומי של תינוקות עשוי להיות קשור להשמנת-יתר אימהית. בארצות הברית מדווח בכל שנה על כ-3,500 מקרים של מוות פתאומי של תינוקות. לאחר מסעות פרסום בשנות ה-90 של המאה הקודמת שכללו המלצות על תנוחות שינה בטוחות […]

  • ניתוח בריאטרי עדיף על טיפול תרופתי בהפחתת סיבוכי רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes Complications)

    ניתוח בריאטרי עדיף על טיפול תרופתי בהפחתת סיבוכי רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes Complications)

    מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת Journal of Diabetes Complications עולה כי במחקרים תצפיתיים ניתוח בריאטרי הוביל לירידה גדולה יותר בסיכון להתפתחות או החמרת כף רגל סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לטיפול תרופתי, אך לא זוהה קשר דומה במחקרים אקראיים ומבוקרים. ההתערבות הבריאטרית מלווה בשיפור נוירופתיה סוכרתית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • סיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת כתף בחולים עם סוכרת תלויה באינסולין (Orthopedics)

    סיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת כתף בחולים עם סוכרת תלויה באינסולין (Orthopedics)

    סוכרת תלוית-אינסולין מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים ואשפוזים חוזרים לאחר ניתוח החלפה מלאה של הכתף, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Orthopedics. החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Surgical Quality Improvement Program להערכה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 5,888 חולים (גיל ממוצע של 69.8 שנים) עם סוכרת, שעברו ניתוח החלפה מלאה של הכתף בין 2011 ו-2020. […]

  • סיכויי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סוכרת בעת אבחנת אובדן שתל כליה (Clin Kidney J)

    סיכויי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סוכרת בעת אבחנת אובדן שתל כליה (Clin Kidney J)

    בחולים עם אבחנה של סוכרת בזמן אובדן שתל כליה ייתכנו סיכויי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה לחולים ללא סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Kidney Journal. בחולים המתחילים טיפולי דיאליזה, באלו עם סוכרת סיכון גבוה ב-40% לתמותה וסיכון גבוה ב-63% לתמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לאלו ללא סוכרת. בקרב מושתלי כליה, באלו עם אבחנה […]

  • האם היסטוריה של סוכרת הריונית מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה בנשים עם סוכרת מסוג 2? (J Diabetes Complications)

    האם היסטוריה של סוכרת הריונית מעלה את הסיכון לתחלואה ותמותה בנשים עם סוכרת מסוג 2? (J Diabetes Complications)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes and its Complications מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היסטוריה של סוכרת הריונית אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם או תמותה מכל-סיבה בנשים עם סוכרת מסוג 2. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם היסטוריה של סוכרת הריונית מלווה בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, […]

  • האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

    האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

    איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם אינו מפחית את הסיכון לתמותה בחולים במצב קריטי, בהשוואה לאיזון קונבנציונאלי של רמות הסוכר בדם. מנגד, מהנתונים שפורסמו בכתב העת NEJM Evidence עולה כי איזון הדוק של משק הסוכר מעלה פי שלוש את הסיכון להיפוגליקמיה חמורה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם איזון הדוק של משק הסוכר […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה