Ob/Gyn Other

תוצאות מבטיחות לבדיקת PCR לזיהוי CMV מולד (מתוך כנס ה-IDWeek)

בדיקת PCR (או Polymerase Chain Reaction) של דגימת טיפת דם יבשה הדגימה רגישות גבוהה לזיהוי יילודים עם זיהום מולד בנגיף CMV (או Cytomegalovirus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש ממינסוטה, המדינה הראשונה שחייבה בדיקת CMV מולד, כך עולה מנתונים שפורסמו בכנס ה-IDWeek.

על-פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, כאחד מכל 200 תינוקות הנולדים בארצות הברית מאובחן עם זיהום מולד בנגיף CMV וכ-20% צפויים לפתח תסמינים או סוגיות רפואיות ארוכות-טווח דוגמת אובדן שמיעה. הנגיף הינו הגורם המוביל למומים מולדים במדינה אך בדיקת סקר של יילודים ל-CMV לרוב אינה מבוצעת.

מומחים תומכים בבדיקת סקר אוניברסאלית של יילודים לזיהוי CMV ובחודש פברואר, מינסוטה הפכה למדינה הראשונה שחייבה בדיקה זו.

מחקר שנערך בתחילת שנות האלפיים הראה כי דגימת טיפת דם יבש מיילודים אינה יעילה בזיהוי זיהום מולד בנגיף CMV. בעשר השנים האחרונות חל שיפור בטכניקות מולקולאריות להערכת דנ”א. לאור זאת, החוקרים ביקשו לבחון מחדש את אפשרות זיהוי הנגיף באמצעות בדיקת טיפת דם, אשר בכל מקרה נלקחת מכל יילוד. המטרה הייתה לזהות יילודים עם CMV בשלב מוקדם ולהציע להם התערבויות מתאימות.

החוקרים מאוניברסיטת מינסוטה והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן התבססו על בדיקת PCR כבדיקת סקר ל-CMV מולד ב-23,644 יילודים בשישה מרכזים במינסוטה. הם ערכו השוואה בין בדיקת PCR של דגימת רוק עם בדיקת PCR של טיפת דם יבשה שנלקחו כחלק מבדיקות הסקר השגרתיות של יילודים.

מבין היילודים שעברו בדיקות סקר בין פברואר 2016 עד ינואר 2023, 3.7 מבין 1,000 אובחנו עם CMV מולד. הם חישבו כי הרגישות האנליטית – קרי, האם בדיקת PCR יכולה לזהות זיהום – עמד על 93.1% כאשר זו התבססה על בדיקת PCR של הרוק. באשר לבדיקת טיפת דם יבש, הרגישות האנליטית עמדה על 73.6% על-פי בדיקות שנערכו באוניברסיטת מינסוטה ועל 77% בבדיקות שנערכו במעבדה של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

הרגישות הקלינית של בדיקת PCR – קרי, יכולתה לזהות מחלת CMV – היה גבוה יותר; 95% עם בדיקת רוק ו-75% ו-85% עם בדיקת טיפת דם יבש באוניברסיטת מינסוטה והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי התוצאות היו מפתיעות לטובה והיו הרבה יותר טובות מכפי שניתן היה לצפות.

מתוך כנס ה-IDWeek

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה