Ob/Gyn Other

ההשפעה של הריון ומנופאוזה על חומרת COVID-19 (מתוך QJM)

מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת QJM עולה כי הריון מהווה גורם מגן מפני התפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בנגיף הקורונה, אם כי מדובר בהשפעה מגנה מינימאלית, בעוד שמנופאוזה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של היריון ומנופאוזה על חומרת COVID-19 אינה ידועה. הם השלימו סקירה שיטתית שכללה חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Database, Central CINAHL, ClinicalTrials.gov, WHO COVID-19 ו-WHO-ICTRP לזיהוי מחקרים שפורסמו עד 28 במרץ, 2023.

החוקרים זיהו 57 מחקרים עם למעלה מ-4.6 מיליון נשים עם אבחנה של COVID-19.

מהנתונים עולה כי נשים הרות היו בסיכון נמוך יותר להתפתחות מחלה חמורה משנית לקורונה, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ או תמותה עקב המחלה, בהשוואה לנשים לא-הרות עם מחלות רקע דומות. מנגד, בנשים הרות עם מספר גדול יותר של מחלות רקע לפני ההיריון תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ והנשמה מלאכותית. בנוסף, בנשים הרות עם סיבוכי הריון תועד סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי ואשפוז ביחידת טיפול נמרץ.

מנופאוזה לוותה בעליה בחומרת COVID-19, דרישה להנשמה מלאכותית ותמותה עקב המחלה הזיהומית.

מהנתונים עולה עוד כי טיפול הורמונאלי חליפי הפחית את חומרת COVID-19 בנשים לאחר-מנופאוזה. בנשים לפני-מנופאוזה ואחרי-מנופאוזה תועד סיכוי נמוך יותר למחלה חמורה, בהשוואה לגברים בגיל תואם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הריון עשוי להגן מעט מפני התפתחות מחלה חמורה ומנופאוזה הינה גורם סיכון להתפתחות מחלה חמורה בנשים שנדבקו בנגיף הקורונה. הם מעלים את האפשרות כי מתן אסטרוגן או פרוגסטרון עשויים להפחית את הסיכון למחלה חמורה משנית לזיהום הנגיפי.

QJM, May 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה