Ob/Gyn Other

מושתלות שד משתמשות יותר בשרותי הבריאות הציבוריים

מחקר רטרוספקטיבי, קוהורטי שנערך בקנדה, מוצא כי נשים שעברו השתלת שד מאושפזות ומבקרות אצל הרופא לעיתים תכופות יותר מאשר נשים שלא עברו ניתוח השתלה.   

החוקרת כותבת כי למרות הניסיונות שנעשו בעבר לחקור את הקשר בין השתלת שד לבין המצב הבריאותי של המושתלת, ישנם אתגרים שמקשים מאוד על ההגעה למסקנה בנושא זה. לדבריה, המחקר הנוכחי מתמקד בנושא של שימוש בשירותי הבריאות במקום לחקור את המצב הבריאותי בנשים המושתלות.  

החוקרת אספה נתונים במהלך תקופת מחקר שנמשכה 11 שנים (מ-1988/9 עד 1998/9) אודות 147 נבדקות שהעידו בעצמן על כך שעברו ניתוח השתלת שד. נתונים דמוגרפיים שונים נמסרו על-ידי הנבדקות, וכן נאסף מידע אודות מועד ניתוח ההשתלה, סוג השתל וקיום ניתוחים חוזרים, סגנון החיים של המנותחת, ושימוש בשירותי רפואה אלטרנטיביים ובשירותי רפואה מחוץ למדינה.

בנוסף, השתמשה החוקרת במידע שנאסף באופן אנונימי בקרב 583 נבדקות ביקורת שהתאימו לקבוצת המחקר מבחינת הגיל ואזור המגורים. החברות בקבוצת הביקרות נבחרו באקראי, והחוקרת הוציאה מתוכן את אלו מבינהן שהעידו כי עברו השתלת שד.

92 מהנשים בקבוצת הניסוי מילאו את השאלונים. מתוכן, 51% דיווחו על ניתוח נוסף אחד לפחות הקשור לשד המושתל. 40% מתוכן הוציאו את השתל לצמיתות.

המחקר מוצא כי נשים שעברו השתלה יזדקקו לאישפוז בסבירות גבוהה יותר מאלו שלא עברו אותה (OR, 4.62;95%CI, 2.58-7.02). בקרב הנשים בקבוצת הניסוי נמצאה גם סבירות גבוהה יותר להתאשפז מרצונן  (OR, 1.90;95%CI, 1.50-2.39), וסבירות נמוכה יותר להתאשפז בשל מקרה דחוף (OR, 0.60;95%CI, 0.46-0.78), או בשל מצב חרום (OR, 0.53;95%CI, 0.35-0.79) מאשר בקרב הנשים בקבוצת הביקורת.

גורמים הקשורים בסגנון חיים או גורמים הקשורים באופי השתל לא הגדילו את השימוש בשירותי הבריאות, למרות שנמצא קשר חלקי. עישון, לעומת זאת, נמצא קשור לעליה משמעותית בכל תחומי התוצאות בקרב הנשים בקבוצת הניסוי. אלה שאי פעם עישנו (n=50) דיווחו על 4.12 ביקורים בבית-החולים בממוצע, בהשוואה לאלה שלא עישנו מעולם (n=42).

בנוסף, המעשנות בקבוצת הניסוי ביקרו פעמים רבות יותר אצל הרופא, בממוצע, מאשר אלו שלא עישנו אי פעם (160.2 ביקורים לעומת 126.02 ביקורים, P=.006). ככל שההשתלה נעשתה לפני זמן רב יותר, כך פחת מספר האישפוזים של האשה.  

אחת ממגבלות המחקר היא הטייה של הנתונים כתוצאה מכך שהנבדקות העידו בעצמן על כך שעברו את ההשתלה. החוקרת מציינת כי המחקר הוגבל בשל אי היכולת ליצור קבוצה אקראית של נבדקות. היא מזכירה את האפשרות כי יתכן שחלק מהנשים בקבוצת הביקורת עברו גם הן ניתוח השתלה.  

היא כותבת כי ניתוח השתלת שד איננו כורח רפואי ומבוצע באופן פרטי במרבית המקרים. אולם, היא מסבירה, כי נראה שהוא תורם באופן ישיר לעליה בצורך בשירותי הרפואה הציבוריים בקרב הנשים שעברו אותו.

היא מסכמת כי המחקר סולל דרך למחקרים נוספים בתחום בכדי לחקור את דפוסי השימוש בשירותי הבריאות של נשים שעברו השתלת שד בצורה מוחלטת ומלאה יותר, ובכדי להבין טוב יותר את הקשר בין השתלת שד לבין שימוש בשירותי הבריאות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה