Nutritional/Metabolic

היענות ממושכת לדיאטה ים-תיכונית מפחיתה היארעות סוכרת לאורך שני עשורים (Metabolites)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Metabolites עולה כי היענות ארוכת-טווח לדיאטה ים-תיכונית מספקת הגנה מפני התפתחות סוכרת מסוג 2.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין היענות לדיאטה ים תיכונית ובין היארעות סוכרת מסוג 2 לאורך שני עשורים במבוגרים שלקחו חלק במחקר ATTICA. מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 3,042 גברים ונשים מיוון. נתונים סוציו-דמוגרפיים, אנתרופומטריים, קליניים וכן אורחות חיים, נבחנו בתחילת המחקר ולאורך המעקב; היענות לדיאטה ים תיכונית נבחנה באמצעות מדד MedDietScore (טווח 0-55 נקודות).

החוקרים זיהו ארבע מגמות דיאטה ים תיכונית: היענות במגמת עליה, היענות במגמת ירידה, היענות גבוהה ולארוך זמן, היענות נמוכה ולאורך זמן).

ניתוח הנתונים כלל 2000 משתתפים עם מידע מלא (גיל ממוצע של 43 שנים; 49% גברים). לאורך תקופה של 20 שנים, 26.3% מהמשתתפים פיתחו סוכרת מסוג 2; בגברים תועדו שיעורי היארעות גבוהים פי 1.5 לעומת נשים (p<0.0001).

בקרב אלו שהקפידו על דפוסי תזונה דומים לדפוסי דיאטה ים תיכונית לאורך זמן תועד שיפור באיזון הגליקמי ופרופיל השומנים בדם בתחילת המחקר ולאחר עשר שנות מעקב, עם ירידה של 21% בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 לאורך תקופה של עשרים, בהשוואה לאלו שבאופן עקבי הקפידו על דפוסי תזונה רחוקים מאלו המומלצים עם דיאטה ים-תיכונית (סיכון יחסי של 0.79, רווח בר-סמך 95% של 0.47-0.86).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה מגנה של הקפדה ממושכת על דיאטה ים תיכונית מפני התפתחות סוכרת מסוג 2 ולכן ניתן לכלול המלצה לדפוס תזונה זה במסגרת המאמצים למניעת המחלה.

Metabolites, Mar 25, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה