רוצים לרדת במשקל? כדאי לכם לשלב בוטנים בתפריט שלכם/ מאמר אורח מאת עדינה בכר ממרכז DMC לטיפול בסוכרת

מחקר קליני חדש מצא כי אכילת בוטנים כחצי שעה לפני שתי ארוחות ביום הייתה קשורה עם ירידה משמעותית במשקל.

עדינה בכר ממרכז DMC לטיפול בסוכרת: “מזונות עשירים בחלבון ובסיבים מספקים תחושת שובע ומסייעים להפחית את הדחף לנשנש.”

חברי סגל מאוניברסיטת טקסס טק ומאוניברסיטת דרום אוסטרליה בדקו את השפעתם של בוטנים על  איזון סוכר ולחץ דם ועל תרומתם לירידה במשקל. במחקר נמצא כי צריכה של בוטנים מומלחים קלות פעמיים ביום לפני הארוחות הובילה לירידה במשקל, להורדת לחץ הדם ולשיפור רמות הסוכר בצום.

המחקר כלל שתי קבוצות של מבוגרים אוסטרלים שהיו בסיכון בינוני או גבוה לסוכרת מסוג 2  ונמשך חצי שנה. שתי הקבוצות קיבלו הדרכה לירידה במשקל. קבוצת הביקורת (32 משתתפים) קיבלה הדרכה לירידה במשקל ללא בוטנים. קבוצת הניסוי (44 משתתפים), קיבלה את אותו תפריט בתוספת 35 גרם של בוטנים קלויים, פעמיים ביום, 30 דקות לפני 2 ארוחות.

“המחקר שלנו מצא שבוטנים, שהם עשירים בשומנים בלתי רוויים, יכולים למעשה לסייע לירידה במשקל,” לדברי קריסטינה פטרסן ממובילות המחקר. “אנחנו נמנעים לעתים קרובות מבוטנים כשמנסים לרדת במשקל משום שהם מכילים הרבה קלוריות. עם זאת, לבוטנים יש השפעה משמעותית על השובע שלנו. הם גורמים לתחושת שובע שנמשכת זמן רב וזה עשוי להיות מאוד מועיל לאלו שעושים דיאטת הרזיה.”

לאחר שישה חודשים, שתי הקבוצות ירדו במשקל והורידו סוכר באופן דומה זאת למרות שהקבוצה שקיבלה בוטנים צרכה תוספת של 400 קלוריות ביום מהוספה של 70 גרם של בוטנים לתפריט. הירידה בלחץ הדם הייתה גדולה יותר בקבוצת הבוטנים.

תוצאות המחקר הראו ירידה גדולה בלחץ הדם, שיפור דרמטי ברמות הסוכר, בשליטה על הגלוקוז והאינסולין בצום, כמו גם שיפור של רמות ה-HbA1c- שהוא מדד לבקרת סוכר בדם לטווח ארוך. קבוצת הבוטנים הורידה את לחץ הדם הסיסטולי ב-5 מ”מ כספית, מה שקשור להפחתה של 10% בסיכון לאירועים קרדיווסקולריים גדולים.

עדינה בכר דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת ויו”ר עמותת עתיד:. מזונות עתירי חלבון וסיבים מספקים תחושת שובע ועשויים בשל כך להפחית את הדחף לנשנש ואף לשפר את הבחירות התזונתיות שלנו. בוטנים נחשבים למקור מצוין לחלבון. מנה אחת (30 גרם) מספקת 7 גרם חלבון, כמעט 3 גרם סיבים ו-19 סוגים של ויטמינים ומינרלים. ביניהם אשלגן, ויטמיני B, וברזל. 30 גרם בוטנים מספקים 10% מהקצובה היומית המומלצת של חומצה פולית החשובה להפחתת סיכון למומים בעוברים ולהגנה מפני מחלות לב וכלי דם. במחקר זה, קבוצת הטיפול קיבלה עוד כ-15 גרם חלבון רק מצריכת הבוטנים. בוטנים הם מזון דל נתרן, הם אחד המזונות העשירים  ביותר בארגינין, חומצת אמינו החשובה לתפקוד חיסוני ולבניית שריר. כמו כן הם מקור טוב לניאצין (ויטמין B3) המסייע לאיזון שומני הדם. כמו כן, בוטנים הם מקור מצוין למגנזיום, מינרל חיוני המשתתף בתהליכים רבים בגוף וביניהם בניית עצם, ויסות פעילות שרירית ועצבית, שמירה על קצב הלב, איזון לחץ דם ורמות סוכר ועוד. מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין צריכת בוטנים ובין הפחתת הסיכון למחלות לב ומדדים של איזון סוכר. רבים ממטופלי נהנים מהזמינות של המאכל מלא הערך התזונתי הזה מבלי שרמות הסוכר יעלו להם ועל הדרך גם נהנים מסיוע למערכת העיכול בזכות תכולת הסיבים הגבוהה. סוכרתיים יכולים לבדוק זאת באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות.

 למחקר המדעי המלא לחצו כאן

לכתבה על המחקר לחצו כאן בבקשה

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן