איך נפטרים מאכילה נהנתנית? דלית וייסמן, דיאטנית מלב”י



מחקר חדש: רעב נהנתני מתגבר בעיקר בקרב אנשים בעלי עודף משקל קיצוני ופוחת לאחר ניתוח מעקף קיבה. כל מה שרציתם לדעת על אכילה נהנתנית ואיך נגמלים ממנה אחת ולתמיד

מהי אכילה נהנתנית?

אכילה נהנתנית היא למעשה התגברות הרעב ללא צורך ממשי באנרגיה חיונית לגוף. קרי, הדחף לאכול מזונות ערבים לחיך בלי כל סיבה אמיתית, דבר שעלול לעודד אכילת יתר ועלייה במשקל.

חוויית העונג המקושרת לצריכה של מזונות ערבים לחיך, כמו גם השתוקקות דמיונית למזונות אלה בהיעדר צורך מיידי באנרגיה וגירוי של מזון, כונתה לאחרונה “רעב נהנתני”, מה שעשוי להיות טריגר חשוב באכילת יתר.

מטרת המחקר

המחקר נערך בקרב 123 מטופלים שמנים שלא עברו ניתוח ו136 מנותחי מעקף קיבה ו110 אנשים לא שמנים כקבוצת ביקורת.

מטרת המחקר, אשר פורסם ביוני ב American Journal of Clinical Nutrition, הייתה להעריך את מידת הרעב הנהנתני בקרב אנשים בעלי עודף משקל קיצוני, עם וללא היסטוריה של ניתוח מעקף קיבה. ההנחה הייתה כי ניתוח מעקף קיבה, היעיל בהפחתת עודף משקל קיצוני, עשוי להשפיע לחיוב גם כטיפול ברעב נהנתני.

ממצאי המחקר

בהשוואה לנבדקים בקבוצת הביקורת ללא עודף משקל, נבדקים בעלי עודף משקל קיצוני השיגו ציוני PFS (Power of Food Scale) גבוהים, הן בציון המצטבר והן בתתי-הציונים הקשורים למזונות נפוצים, וכן למזונות שנמצאו פיזית במקום המבדק.

בציונים המצטברים, כמו גם בשני תתי-הציונים, נבדקים שעברו בעבר ניתוח מעקף קיבה קיבלו ציונים נמוכים יותר במובהק לעומת הנבדקים בעלי עודף משקל קיצוני, שלא עברו בעבר ניתוח מעקף קיבה, ולא היו שונים במובהק מקבוצת הביקורת ללא עודף משקל.

לעומת זאת, ביחס למזונות אותם טעמו הנבדקים, נבדקים בעלי עודף משקל, שעברו בעבר ניתוח מעקף קיבה קיבלו ציוני PFS נמוכים במובהק, זאת לעומת קבוצת הביקורת וקבוצת הנבדקים בעלי עודף משקל וללא היסטוריה של ניתוח מעקף קיבה. שתי הקבוצות האחרונות לא נבדלו זו מזו באופן מובהק במדד זה.

מסקנות המחקר

החוקרים מצאו כי בהשוואה לנבדקי הביקורת, שאינם בעלי עודף משקל, נבדקים בעלי עודף משקל מפגינים גידול ניכר ברעב הנהנתני, שאינו נמצא בנבדקים שעברו ניתוח מעקף קיבה. הדבר מרמז כי הניתוח מווסת ומוריד את התיאבון המופרז למזונות ערבים לחיך ותורם לשליטה בכמות האכילה ולירידה במשקל

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן