Neuropathy

טיפול באור עשוי לשפר נוירופתיה פריפרית הנגרמת על ידי כימותרפיה (Congress of the European Academy of Neurology)

מחקר חדש הראה כי טיפול באור (Photobiomodulation) המבוסס של שימוש באור אינפרא אדום ברמה נמוכה, עשוי להפחית את חומרת הנוירופתיה הפריפרית הנגרמת על ידי כימותרפיה ולהעלות את יכולת הניידות בקרב מטופלים עם סרטן

מחקר חדש הראה כי טיפול באור (PBM – Photobiomodulation) המבוסס של שימוש באור אינפרא אדום ברמה נמוכה, עשוי להפחית את חומרת הנוירופתיה הפריפרית הנגרמת על ידי כימותרפיה (CIPN – Chemotherapy-Induced Peripheral Neuropathy) ולהעלות את יכולת הניידות בקרב מטופלים עם סרטן. החוקרת הראשית, גב’ מרית קלאס, דוקטורנטית בפקולטה לרפואה ומדעי החיים, אוניברסיטת האסלט, בלגיה ציינה כי “למרות שהטיפול נראה יעיל, שביעות רצונם של המטופלים מהטכניקה הייתה בינונית בלבד”. היא הוסיפה ש”אנו זקוקים למחקרים גדולים יותר עם מעקב ארוך יותר בכדי שנוכל לדייק את השימוש בפוטוביומודולציה כטיפול בנוירופתיה”.

CIPN הינה תופעת לוואי נפוצה וקשה, אשר ממנה סובלים כ-68% מכלל חולי הסרטן המטופלים בתרופות ציטוטוקסיות. תופעת לוואי זו מלווה בתסמינים תחושתיים ומוטוריים, כגון כאבים, פרכוסים, חולשת שרירים ועוד. “למרבה הצער, עדיין אין טיפול יעיל לחלוטין עבור CIPN, ולעתים קרובות יש צורך להפסיק את הטיפול הכימותרפי בטרם עת או להפחית את מינונו”, הוסיפה קלאס. המחקר הוצג בקונגרס של האקדמיה האירופית לנוירולוגיה 2023.

הטיפול כיום עבור CIPN מבוסס על SSRI אך התגובה לטיפול אינה זהה בקרב המטופלים. PBM מגביר את הפעילות במיטוכונדריה, ומעלה את רמות ה-ATP כמו גם את רמות הרדיקלים החופשיים, הסידן והחנקן החמצני. התהליך מפחית את הכאב והדלקת ומחדש את העצבים הפריפריים.

המחקר הנוכחי כלל 60 מטופלים בני 18 ומעלה עם CIPN לאחר שסיימו קורס טיפול בכימותרפיה סטנדרטית. המטופלים חולקו באופן אקראי לקבלת PBM במינון של J/cm2 6 או J/cm2 8, פעמיים בשבוע למשך 3 שבועות. המשתתפים הוערכו בתחילת המחקר באמצעות מדד mTNS (modified Total Neuropathy Score) ובאמצעות מדדי PROMS (Patient Reported Outcome Measures). כמו כן, נערך מבחן ההליכה של 6 דקות (6MWT). הערכות נוספות התבצעו לאחר 3 שבועות ו-6 חודשים.

תוצאות המחקר הראו כי גם המינון הנמוך יותר (P = .021) וגם המינון הגבוה יותר (P = .007) של PBM הביאו לשיפור משמעותי במדד mTNS. שיפור משמעותי יותר נצפה באמצעות מבחן 6MWT הן עבור המינון הנמוך והן עבור המינון הגבוה (P < .001 עבור שניהם).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה