Neurologic Other

מיאסטניה גראביס: חולשת שרירים מתעתעת \ מאמר אורח מאת ד”ר יאנה מצ’ניק סטין, נוירולוגית מומחית במחלות עצב-שריר, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה

עין

מיאסטניה (חולשת שרירים) גראביס (גדולה) זוהי מחלה המתאפיינת באירועים של חולשת שרירים, כאשר חומרת החולשה בדרך כלל משתנה במהלך היום ולרוב מחמירה בערב או כאשר עייפים ולאחר הפעלה של השרירים. רוב החולים מתחילים עם תסמינים עיניים בלבד ויש מקרים בהם מתפתחים תסמינים קשים יותר של פגיעה בנשימה, פגיעה בדיבור, פגיעה בבליעה ובשרירי הגפיים ואף יכולה להוביל למצב מסכן חיים. בנוסף המחלה יכולה להשפיע גם על ההיבט הנפשי של המתמודדים עימה.

התסמינים שכיחים יותר בנשים בשנות ה-20-40, בגברים לעומת זאת, המחלה באה לידי ביטוי בגילאי 60-70 לרוב, חשוב לציין שהמחלה יכולה להופיע בכל גיל.

מיאסטניה גראביס היא מחלה אוטואימונית, בה הגוף עצמו מייצר חלבונים (נוגדנים) אשר פוגעים בתפקוד התקין של החיבור בין העצב לשריר (סינפסה), ובכך מפריעים להעברה התקינה של מידע מהעצב לשריר וגורמים לחולשת שרירים.

השרירים המעורבים במרבית המקרים הם השרירים אשר אחראים לתנועת גלגלי העיניים והרמה של העפעפיים, דבר הגורם לכפילות ראייה ולצניחת עפעף.

שרירים נוספים אשר יכולים להיות מעורבים הם שרירי הלעיסה והבליעה, השרירים אשר עוזרים לנו לדבר, שרירי הידיים והרגליים הגדולים ושרירי הצוואר.

אצל קרוב ל-85% מהמטופלים הנוגדן פועל נגד קולטנים (רצפטורים), אשר תפקידם לקלוט את הנוירוטרסמיטור אצטילכולין שמופרש מקצות העצבים.

 

איך מאבחנים מיאסטניה גראביס?

האיבחון מתחיל כשיש חשד לתסמינים אופייניים ע”י הערכה קלינית של המטופלים. הרופא ירצה לבדוק אם יש למטופל נוגדנים שפועלים נגד הקולטן לאצטילכולין או שהוא ייתן הפנייה לנוירולוג כיוון שישנם נוגדנים נוספים שאפשר לבדוק כשיש חשד למיאסטניה.

בנוסף לנוגדנים, ישנן בדיקות אלקטרופיזיולוגיות מיוחדות שאפשר לעשות כדי לעזור לאבחן מיאסטניה. בדיקות מקובלות הן EMG של סיב בודד ( Single fiber EMG),  בה בודקים ע”י מחט את ההפעלה של סיבי השריר. ישנה גם בדיקה שנקראתRepetitive nerve stimulation  ובה מבצעים גירוי חשמלי של העצב ותיעוד ההפעלה מהשריר.

בדיקה נוספת שאפשר לעשות במקרים מסויימים היא “מבחן טנזילון”. טנזילון זוהי בעצם תרופה שאמורה לשפר את תסמיני המיאסטניה והיא ניתנת לווריד ופועלת תוך 60 שניות ולטווח קצר. אם חולשת השרירים משתפרת באופן ניכר זה מחזק מאוד את האבחנה.

אפשרות נוספת היא להניח קרחון על השריר החלש ולראות אם יש שיפור, כי תסמיני מיאסטניה גראביס משתפרים בקור.

במידה ויש חשד למחלה זו כדאי לפנות לנוירולוג מומחה למחלות עצב-שריר או לנוירואימונולוג שמטפל במחלות אימוניות של מערכת העצבים.

 

הטיפול במיאסטניה גראביס

בשלב הראשון הנוירולוג המטפל ינסה לתת טיפול לתסמיני המחלה. בנוסף הנוירולוג ירצה לתת טיפול נוסף כדי לדכא את ייצור הנוגדנים על מנת להשיג מינימום תסמינים ולשפר את איכות החיים של המטופל. לרוב מתחילים טיפול בסטרואידים ובנוסף ישנן תרופות נוספות שניתנות במקביל או בהמשך בהתאם לצרכים ולרקע הרפואי של כל מטופל, תוך התייחסות לתסמינים ולתגובה של המטופל.

כאשר מאבחנים מיאסטניה חשוב לעשות הדמייה של בית החזה, ב 10%-15% מהמטופלים נמצא הגדלה בתוך בלוטה בשם בלוטת התימוס. אחת האפשרויות הטיפוליות היא הוצאה של הבלוטה. בחלק מהמקרים הדבר יגרום לנסיגה של המחלה לאחר מספר חודשים עד שנה מהניתוח.

במקרים בהם הגוף נחלש מסיבה כלשהי כגון מחלת חום, התסמינים יכולים להחמיר ואף להגיע לקוצר נשימה עד למצב מסכן חיים.

טיפ חשוב נוסף הוא לדעת שיש תרופות שיכולות להחמיר מיאסטניה וכדאי לוודא שטיפול שמקבלים למחלות אחרות לא מחמיר את חולשת השרירים.

כיום ישנם טיפולים חדשים למיאסטניה גראביס ומחקרים שפורסמו לאחרונה מציגים תגובה קלינית משמעותית של המטופלים כבר בשלב מוקדם של הטיפול וכן נמצאו כנסבלים היטב. תרופות אלה הוגשו השנה לסל התרופות בישראל.

התרופות החדשות מציעות גישות טיפוליות חדשניות וממוקדות שפועלות על המחלה האוטואימונית הזו בשני מנגנונים שונים, ובכך מגדילים את הארסנל הטיפולי הקיים למחלה. Efgartigimod, החוסם את הקולטן FcRn, מעכב את תהליך מחזור הנוגדנים מסוג IgG בדם ועל ידי כך מוביל לירידה ברמות הנוגדנים העצמיים הפתוגניים במחלה(1), ו-eculizumab המעכב את הפעלת מערכת המשלים(2).

לסיכום, מיאסטניה גראביס היא מחלה אוטואימונית, לעיתים מאתגרת לאבחנה וטיפול, שמשפיעה באופן משמעותי על איכות החיים של המתמודדים עימה. עם זאת, חשוב לדעת שישנן אפשרויות טיפול מגוונת המעניקות פתרון לחולים ובני משפחותיהם.

 

ספרות:

  1. Howard JF Jr, Bril V, Vu T, et al. Safety, efficacy, and tolerability of efgartigimod in patients with generalized myasthenia gravis (ADAPT): a multicentre, randomized, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet Neurology 2021; 20: 526-536.
  2. Howard JF Jr, et al. Safety and efficacy of eculizumab in anti-acetylcholine receptor antibody-positive refractory generalized myasthenia gravis (REGAIN): a phase 3, randomized, double-blind, placebo-controlled, multicentre study. Lancet Nuerology 2017 ; 16 : 976-986.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

  • האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    האם Ubrogepant עדיף על טריפטנים לטיפול במיגרנה? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

    בחולים עם מיגרנה שהחליפו מטיפול פומי בטריפטנים לטיפול ב- Ubrogepant (אוברלוי) דווח על תוצאות טובות יותר, בהשוואה לחולים שבחרו להחליף לתכשיר אחר ממשפחת טריפטנים, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית ההנחיות לטיפול בארצות הברית ממליצות כי חולים ינסו לפחות שני טריפטנים שונים לפני נסיון […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vyvgart לטיפול במבוגרים עם CIDP (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את משלב Efgartigimod Alfa ו-Hyaluronidase (או Vyvgart-Hyrtulo) לטיפול במבוגרים עם אבחנה של CIDP (או Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy). המומחים מסבירים כי Vyvgart הינו התכשיר הראשון ממשפחת Neonatal Fc Receptor Blocker, שאושר לטיפול ב-CIDP ויהיה זמין במתן חד-שבועי כזריקה תת-עורית. במחקר ADHERE בשלב 3, 69% מהחולים שטופלו […]

  • קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

    קדם רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קדם-רעלת היריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת דמנציה בגיל צעיר. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר French Conception Study, מחקר עוקבה פרוספקטיבי ארצי הכולל למעלה מ-1.9 מיליון הריונות, כאשר האימהות היו במעקב ממוצעה לאורך תשע שנים. מהנתונים עולה כי כ-3% מהאימהות […]

  • טיפול במעכבי אלפא עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה של גופיפי לואי (Neurology)

    טיפול במעכבי אלפא עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה של גופיפי לואי (Neurology)

    תרופות מסוימות המשמשות לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית מלוות בסיכון מופחת לדמנציה עם גופיפי לואי (Dementia with Lewy Bodies), הסוג השני בשכיחות של דמנציה משנית לשינויים נוירו-קוגניטיביים לאחר מחלת אלצהיימר. בשנים האחרונות עלו השערות כי שיפור הפעילות המטבולית במוח עשוי להפחית את הסיכון למחלת פרקינסון. מחקרים קודמים הראו כי Terazosin, Doxazosin, או Alfuzosin מובילים להפעלה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה