Neurologic Other

השפעות של הורדת כולסטרול על ידי סימווסטטין על אוטם מוחי ואירועים וסקולריים גדולים אחרים ב- 20,536 אנשים עם מחלה צרברו-וסקולרית או מצבים אחרים בעלי סיכון גבוה.

מאת דר’ רויטל  גנדלמן מרטון, עורכת מדור נוירולוגיה

Heart Protection Study Collaborative Group. Effects of cholesterol-lowering with simvastatin on stroke and other major vascular events in 20 536 people with cerebrovascular disease or other high-risk conditions. Lancet 2004;363:757-766.

רקע.

ידוע על קשר חזק בין רמות נמוכות של כולסטרול בדם לבין סיכון נמוך יותר למחלה קורונרית אך לא עם סיכון נמוך יותר לאוטם מוחי. למרות תצפית זו, מחקרים אקראיים קודמים הראו שטיפול להפחתת כולסטרול ע”י סטטין מפחית את הסיכון לאוטם מוחי אך קיים צורך להוכחה פרוספקטיבית במספר גדול של חולים.

שיטות.

3280 מבוגרים עם מחלה צרברו-וסקולרית ו- 17256 עם מחלות עורקיות חסימתיות אחרות או סכרת חולקו באופן אקראי ל- 2 קבוצות, כשהאחת קיבלה סימווסטטין 40 מ”ג ליום והשניה- פלצבו. ניתוחים תת-קבוצתיים הגדירו “אירוע וסקולרי משמעותי” ראשון (כמו- אוטם לבבי לא פטלי או מוות קורונרי, אוטם מוחי או כל הליך של רווסקולריזציה) בתת-קטגוריות של מחלה קודמת. התוצאות כללו כל אוטם מוחי ותת-קבוצות של אוטמים מוחיים. ההשוואות היו בין חולים שטופלו בסימווסטטין לבין החולים שקיבלו פלצבו, שגרם להבדל ממוצע ב- LDL כולסטרול של 1 מ”מול/ליטר (mg/dL 39 ) במהלך 5 שנות הטיפול.

תוצאות.

נמצאה הפחתה יחסית משמעותית של 25%  בשיעור האירוע הראשון המשמעותי לגביי אוטם מוחי

(4.3% בקבוצת הסימווסטטין לעומת 5.7% בקבוצת הפלצבו), המשקפת הפחתה מוחלטת של 28% בשיעור האוטמים המוחיים האיסכמיים וללא שינוי מבחינת אוטמים המורגיים. בנוסף לכך, סימווסטטין הפחית את שיעור החולים עם TIA, אנדארטרקטומיות קרוטידיות או אנגיופלסטיות. ההפחתה בשיעור האוטם המוחי לא היתה משמעותית בשנה הראשונה אך החלה להיות משמעותית בסוף השנה השניה. לא נמצאה הפחתה ניכרת בשיעור האוטם המוחי בקרב החולים שסבלו ממחלה צרברו-וסקולרית קודמת אך היתה הפחתה משמעותית של 20% בשיעור הופעתו של כל אירוע וסקולרי משמעותי. ההפחתות היחסיות בשיעור האוטם המוחי היו כ- 25% בכל אחת מתת הקבוצות שנבדקו: חולים עם מחלה קורונרית או סכרת, חולים מתחת או מעל גיל 70 וחולים עם רמות שונות של לחץ-דם או ליפידים. 

מסקנות.

במחקר הנוכחי נמצאו מספרים גבוהים יותר של חולים שסבלו מאוטם מוחי בהשוואה למחקרים קודמים עם תרופות להורדת רמת הכולסטרול בדם. התוצאות מראות שטיפול בסטטין מפחית במהירות לא רק את שיעור ההארעות של ארועים קורונריים אלא גם של אוטמים מוחיים איסכמיים, ללא השפעה ניכרת על דימום מוחי, גם בקרב אנשים ללא רמות גבוהות של כולסטרול בדם. טיפול בסימווסטטין 40 מ”ג ליום הפחית את שיעור האוטמים המוחיים האיסכמיים בכרבע, ולאחר התחשבות בחוסר היענות, טיפול זה יכול להפחית את שיעור האוטם המוחי בכשליש. ה- Heart Protection Study מספק גם הוכחה לכך שטיפול בסטטין יעיל באנשים עם מחלה צרברו-וסקולרית קודמת, גם אם אינם סובלים ממחלה קורונרית.

הצעות לקריאה נוספת:

  • Law MR, Wald NJ, Rudnicka AR. Quantifying effect of statins on low density lipoprotein cholesterol, ischemic heart disease, and stroke: systematic review and meta-analysis. BMJ 2003;326:1423-29.

  • Hebert PR, Gaziano JM, Hennekens CH. An overview of trials of cholesterol lowering and risk of stroke. Arch Intern Med 1995;155:50-55.

  • White HD, Simes RJ, Anderson NE, et al. Pravastatin therapy and the risk of stroke. N Engl J Med 2000;343:317-26.

  • Hebert PR, Gaziano JM, Chan KS, Hennekens CH. Cholesterol lowering with statin drugs, risk of stroke, and total mortality: an overview of randomized trials. JAMA 1997;278:313-21.

  • Amarenco P. Hypercholesterolemia, lipid-lowering agents, and the risk of brain infarction. Neurology 2001;57 (suppl 2):S35-44.
  • 0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה