Neuro-Endocrine Tumors

בקרוב לשליש מהחולים עם פיאוכרומוציטומה מדדי לחץ הדם תקינים (מתוך Researchsquare)

 התסמינים הנפוצים של פיאוכרומוציטומה כוללים יתר לחץ דם, כאבי ראש, הזעות וירידה במשקל. עם זאת, מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר Researchsquare עולה כי בקרוב לשליש מהחולים עם אבחנה של פיאוכרומוציטומה אין עדות ליתר לחץ דם.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פיאוכרומוציטומה הינו גידול נוירו-אנדוקריני נדיר של האדרנל, המתאפיין בייצור מוגבר של אפינפרין ונוראפינפרין. ישנה חשיבות רבה לאבחנה של פיאוכרומוציטומה במטרה למנוע סיבוכים דוגמת מוות פתאומי עקב אירוע קרדיווסקולארי או צרברווסקולארי. 

 החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 524 חולים (גיל ממוצע של 46 שנים; 56% נשים) שעברו ניתוח לכריתת פיאוכרומוציטומה בין ינואר 2009 ועד יולי 2018 במרכז רפואי יחיד ובחנו את הנתונים ברשומות הרפואיות להשוואת תוצאות בדיקות דם, מאפייני הגידול ומדדים אחרים בין חולים עם יתר לחץ דם אל מול חולים עם מדדי לחץ דם תקינים.

 ממצאי המחקר מעידים כי ב-31% מהחולים עם פיאוכרומוציטומה לא הייתה עדות ליתר לחץ דם וב-69% מהחולים הייתה עדות ללחץ דם גבוה.

 בהשוואה לחולים ללא יתר לחץ דם, אלו עם עדות ליתר לחץ דם היו מבוגרים יותר משמעותית (47 לעומת 44 שנים), עם מרווח זמן ארוך יותר בין הופעת הגידול ועד לניתוח (53 חודשים לעומת 24 חודשים). עוד עולה מהנתונים כי בקבוצת החולים עם יתר לחץ דם תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של סוכרת, בהשוואה לאלו עם ערכי לחץ דם תקינים (25% לעומת 7%, בהתאמה), כמו גם רמות גבוהות יותר משמעותית של נוראפינפרין, סוכר ספירה לבנה וטסיות.

 ממצאי המחקר מעידים כי בקרוב לשליש מהחולים עם פיאוכרומוציטומה אין עדות ליתר לחץ דם. חולים עם פיאוכרומוציטומה וללא יתר לחץ דם היו צעירים יותר, עם פיאוכרומוציטומה לפרק זמן קצר יותר, שכיחות גבוהה יותר של פיאוכרומוציטומה מחוץ לאדרנל, עם רמות סוכר נמוכות יותר ושכיחות נמוכה יותר של סוכרת, ספירת דם לבנה וטסיות נמוכות יותר, רמות נוראפינפרין נמוכות יותר וגידולים קטנים יותר בגודלם.

 החוקרים כותבים כי ההבנה כי פיאוכרומוציטומה עשויה להופיע ללא יתר לחץ דם עשויה להוביל לאבחנה מוקדמת יותר, העשויה למנוע הופעת סיבוכים דוגמת אירועים קרדיווסקולאריים או צרברווסקולאריים פתאומיים.

 

מתוך Researchsquare

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה