Nephrology Other

איזון שישה גורמי סיכון עשוי להפחית את הסיכון למחלת כליות כרונית במטופלים עם השמנה (Diabetes, Obesity and Metabolism)

איזון אופטימאלי של לחץ הדם, המוגלובין מסוכרר, LDL, הפרשת אלבומין בשתן, הפסקת עישון והקפדה על פעילות גופנית עשויים להפחית את הסיכון המוגבר להתפתחות מחלת כליות כרונית על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההשפעה המגנה של איזון ששת גורמי סיכון אלו בולטת יותר בגברים, באלו עם הרגלי תזונה לא-בריאים ובחולים תחת טיפול תרופתי לאיזון רמות הסוכר בדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה הינה גורם סיכון משמעותי למחלת כליות כרונית, אך לא ידוע אם טיפול לגורמי סיכון אחרים למחלת כליות כרונית על-רקע השמנה עשוי להפחית את הסיכון העודף למחלת הכליות.  הם בחנו את ההשפעה של איזון גורמי סיכון למחלת כליות ב-97,538 משתתפים עם השמנה ממאגר UK Biobank והשוו אותם אל מול מספר דומה של ביקורות תואמות בגיל ומין עם משקל גוף תקין וללא מחלת כליות כרונית.

החוקרים השלימו הערכה של שישה גורמי סיכון הפיכים במשתתפים עם השמנה: לחץ דם, רמות המוגלובין מסוכרר, ריכוז LDL, אלבומינוריה, הרגלי עישון ופעילות גופנית.

מהנתונים עולה כי ב-2,487 משתתפים עם השמנה תועדו שני גורמי סיכון, ב-12,720 משתתפים שלושה גורמי סיכון, ב-32,388 משתתפים תועדו ארבעה גורמי סיכון, ב-36,988 משתתפים זוהו חמישה גורמי סיכון וב-15,381 משתתפים תוארו שישה גורמי סיכון.

התוצא העיקרי היה היארעות מחלת כליות כרונית ודרגת איזון גורמי הסיכון במטופלים. הסיכון למחלת כליות כרונית ואיזון גורמי סיכון בקרב משתתפים עם השמנה נבחן גם אל מול היארעות מחלת כליות כרונית במשתתפים תואמים עם משקל תקין.

לאורך חציון מעקב של 10.8 שנין תועדו 3,954 מקרים חדשים של מחלת כליות כרונית בקרב משתתפים עם השמנת-יתר ו-1,498 מקרים בביקורות התואמות עם מדד מסת גוף תקין.

באופן מדורג, איזון אופטימאלי של כל גורם סיכון נוסף לווה בירידה של 11% (יחס סיכון מתוקן של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.86-0.91) בהיארעות אירועי מחלת כליות כרונית עם ירידה של עד 49% בהיארעות מחלת כליות כרונית (יחס סיכון מתוקן של 0.51, רווח בר-סמך 95% של 0.43-0.61) עם איזון כל ששת גורמי הסיכון בקרב אלו עם השמנה.

ההשפעה המגנה של איזון מכלול גורמי הסיכון הייתה בולטת יותר בגברים לעומת נשים, באלו עם מדדי תזונה בריאה נמוכים יותר לעומת מדדים גבוהים יותר ובקרב חולים שנטלו טיפול תרופתי לאיזון רמות סוכר בדם, בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפול תרופתי דומה.

דפוס מדורג דומה תועד בין מספר גורמי הסיכון המאוזנים ובין הסיכון למחלת כליות כרונית בקרב משתתפים עם השמנת-יתר, בהשוואה לביקורות תואמות במשקל תקין, כאשר הסיכון המוגבר למחלת כליות כרונית במשתתפים עם השמנה נעלם לחלוטין כאשר ששת גורמי הסיכון היו מאוזנים היטב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איזון נרחב של גורמי סיכון עשוי לנטרל היטב את הסיכון העודף למחלת כליות כרונית משנית להשמנה, נתונים המדגישים את חשיבות טיפול רב-צוותי למניעת מחלת כליות כרונית באוכלוסייה זו.

Diabetes, Obesity and Metabolism, Sep 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה