Nephrology Other

האם צריכת חלבונים עשויה להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם מחלת כליות כרונית? (JAMA Netw Open)

DINNER אוכל FOOD VEGGIES MEAT ירקות בשר

צריכה רבה של חלבונים, בין אם חלבון מן הצומח או מן החי, מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בקשישים עם מחלת כליות כרונית בדרגה קלה או בינונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את הקשר בין היקף צריכת חלבון ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם מחלת כליות כרונית, בהשוואה לאלו ללא מחלת כליות. מדגם המחקר כלל 8,543 מבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה אשר גויסו בין השנים 2001 ו-2017 ממחקר Study on Cardiovascular Health, Nutrition and Frailty in Older Adults in Spain 1 & 2 וממחקר Swedish National Study on Aging and Care in Kungsholmen.

החולים היו במעקב בין 2021 עד 2024 ניתוח הנתונים הושלם בין 2023 ועד 2024.

החוקרים בחנו את הצריכה המצטברת של חלבון, כפי שנקבע על-פי היסטוריית תזונה ושאלוני מזון ובחנו את שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר עשר שנים. לאורך תקופת המעקב תועדו 1,468 מקרי תמותה.

מהממצאים עולה כי באלו עם צריכת חלבונים כוללת גדולה יותר תועד סיכון מופחת לתמותה. יחס הסיכון המתוקן לכל 1 גרם/ק”ג ביום לעומת 0.80 גרם/ק”ג ביום עמד על 0.88, עדות לקשר בין צריכת חלבונים ובין הישרדות החולים. קשרים דומים תועדו עם חלבון מן הצומח (יחס סיכון של 0.80) וחלבון מן החי (יחס סיכון של 0.88) לכל עליה של 0.20 גרם/ק”ג ביום.

יחסי הסיכון היו נמוכים יותר במבוגרים ללא מחלת כליות כרונית, בהשוואה לאלו עם ההפרעה הכלייתית.

ממצאי המחקר מציעים כי התועלת של צריכת חלבון עשויה לגבור על החסרונות במבוגרים עם מחלת כליות כרונית בדרגה קלה או בינונית, בהם התקדמות מחלה עשויה לשחק תפקיד פחות חשוב בהישרדות החולים. לפיכך, ייתכן ואין מקום לייעץ למבוגרים עם מחלת כליות כרונית קלה להימנע מצריכת חלבונים רבה (מעל 1.30 גרם/ק”ג ביום) ולאלו עם מחלת כליות כרונית להגביל את צריכת החלבון היומית ל-0.60-0.80 גרם/ק”ג.

JAMA Netw Open, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה