Nephrology Other

מה בין תת-לחץ דם במהלך התערבות ניתוחית ובין הסיכון לסיבוכים לאחר-ניתוח? (Br J Anaesth)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Anaesthesia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי יעד לחץ דם עורקי ממוצע של עד 60 מ”מ כספית בזמן ניתוח אינו מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, כאשר מנגד תועד סיכון מופחת לפרפור פרוזדורים ומשך האשפוז היה קצר יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תת לחץ דם במהלך ניתוח מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח; עם זאת, ממצאים אלו מבוססים על מחקרים תצפיתיים בלבד. מטרת מטה האנליזה הנוכחית של מחקרים אקראיים הייתה להשוות את ההשפעות לאחר-ניתוח של יעדי איזון לחץ דם במהלך ניתוח.

לצורך הסקירה הושלם חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane ו-Embase לזיהוי מחקרים אקראיים שפורסמו עד יוני 2023 ובחנו את תוצאות איזון לחץ דם במהלך התערבות ניתוחית ליעד לחץ דם עורקי ממוצע של עד 60 מ”מ כספית אל מול לחץ דם ממוצע של מעל 60 מ”מ כספית.

התוצא העיקרי היה תמותה מכל-סיבה בתום תקופת המעקב. תוצאים משניים כללו את הסיכון לפרפור פרוזדורים, אוטם לבבי, נזק כלייתי חד, דליריום, אירוע מוחי, מספר חולים הנדרשו לעירוי, משך זמן הנשמה מלאכותית ומשך אשפוז בבית החולים.

הסקירה כללה 10 מחקרים אקראיים עם 9,359 חולים. שיעורי התמותה היו דומים עם איזון לחץ דם ליעד של עד 60 מ”מ כספית או מעל 60 מ”מ כספית (1.9% לעומת 2.1%, יחס סיכויים של 0.88, p=0.38).

הסיכון לפרפור פרוזדורים היה נמוך יותר במקרים בהם לחץ דם עורקי ממוצע במהלך הניתוח לא עלה על 60 מ”מ כספית (2.6% לעומת 3.3%, יחס סיכויים של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.53-0.96) ומשך האשפוז היה קצר יותר (הבדל ממוצע של 0.20- ימים, רווח בר-סמך 95% של 0.23- עד 0.13-).

לא זוהו הבדלים משמעותיים בניתוח לפי תתי-קבוצות עם ניתוח לבבי או לא-לבבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי יעד לחץ דם עורקי ממוצע תוך-ניתוחי של עד 60 מ”מ כספית אינו מעלה את הסיכון לתמותה ואף מלווה בסיכון מופחת לפרפור פרוזדורים ומשך אשפוז לאחר-ניתוח.

Br J Anaesth, Sep 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה