Nephrology Other

יתר לחץ דם בזמן שכיבה מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים (מתוך כנס ה-AHA)

בחולים עם מדדי לחץ דם גבוהים בזמן שכיבה תועד סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Heart Association. הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם יתר לחץ דם בשכיבה היה גבוה יותר גם במקרים בהם לחץ הדם היה תקין בזמן ישיבה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 11,369 משתתפים ממדגם ARIC (גיל ממוצע של 54 שנים; 56% נשים) אשר השלימו מדידות לחץ דם בשכיבה ובישיבה. יתר לחץ דם הוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי של 130 מ”מ כספית ומעלה, או לחץ דם דיאסטולי של 80 מ”מ כספית ומעלה, כפי שתועד בביקור הראשון בין 1987 עד 1989. בכל המשתתפים לא היה ידוע קודם לכן על מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב, או אירוע מוחי.

מבין המשתתפים במחקר, ב-16% מאלו ללא יתר לחץ דם בזמן ישיבה תועדו מדדי לחץ דם בטווח יתר לחץ דם בזמן שכיבה, כאשר ב-74% מהחולים עם יתר לחץ דם בישיבה תועד יתר לחץ דם בשכיבה.

לאחר חציון מעקב של 25-28 ימים ולאחר תקנון ליתר לחץ דם בישיבה, החוקרים זיהו קשר בין יתר לחץ דם בשכיבה ובין סיכון מוגבר להיארעות מחלת לב כלילית (יחס סיכון מתוקן של 1.60, רווח בר-סמך 95% של 1.45-1.76), אי-ספיקת לב (יחס סיכון מתוקן של 1.83, רווח בר-סמך 95% של 1.68-2.01), אירוע מוחי (יחס סיכון מתוקן של 1.86, רווח בר-סמך 95% של 1.63-2.13), מחלה כלילית פטאלית (יחס סיכון מתוקן של 2.18, רווח בר-סמך 95% של 1.84-2.59) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.35-1.52).

התוצאות היו דומות ללא תלות בטיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם.

עקומות הסיכון היו דומות בחולים עם יתר לחץ דם בשכיבה בלבד ובחולים עם יתר לחץ דם בשכיבה ובישיבה.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם גורמי סיכון ידועים למחלת לב ואירועים מוחיים תתכן תועלת לבדיקת לחץ הדם בשכיבה על הגב. מאמצים לאיזון לחץ הדם במהלך היומיום עשויים לסייע בהפחתת לחץ הדם בזמן שינה.

החוקרים כותבים כי במידה ולחץ הדם נמדד רק בזמן ישיבה, ללא הערכת לחץ דם בשכיבה, עלולים לפספס הערכה נכונה של הסיכון למחלות לב וכלי דם. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להשוואת מדידות לחץ דם בשכיבה במרפאה אל מול מדידות לאורך הלילה.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה