Nephrology Other

מעכבי SGLT-2 ו-ARB עשויים לשפר הישרדות חולים עם מחלת כליות כרונית (Clin J Am Soc Nephrol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים ללא סוכרת עם מחלת כליות כרונית ואלבומינוריה ייתכן שיפור משמעותי בהישרדות ללא כשל כלייתי עם טיפול במשלב ARB (או Angiotensin Receptor Blocker) ומעכבי SGLT-2 (או Sodium Glucose Cotransporter).

החוקרים התבססו על נתונים ממחקרים קליניים אקראיים להערכת היעילות והבטיחות של מעכבי ACE או ARB ומעכבי SGLT-2 בחולים עם מחלת כליות כרונית ללא סוכרת ובחנו את ההשפעה המצטברת של טיפול משולב במעכבי ACE או ARB ומעכבי SGLT-2 לעומת אי מתן הטיפול.

על-סמך נתוני מחקר Ramipril Efficacy in Nephropathy Trial, מחקר Guangzhou Trial, מחקר Dapagliflozin and Prevention of Adverse Outcomes in Chronic Kidney Disease Trial ומחקר Chronic Renal Insufficiency Cohort Study, החוקרים בחנו את ההשפעה של מעכבי ACE/ARB (Ramipril/Benazepril) ב-690 חולים ומעכבי SGLT-2 (Dapagliflozin) ב-1,398 חולים. הטיפול המשולב נבחן אל מול פלסבו, עם תוצא סיום משולב של הכפלת ריכוז קריאטינין בדם לאורך זמן, כשל כלייתי, או תמותה מכל-סיבה.

מהנתונים עולה כי טיפול משולב לווה בירידה של 65% בסיכון לתוצא העיקרי, בהשוואה לאי-מתן טיפול. יתרה מזאת, משך ההישרדות ללא התוצא העיקרי עמד על 17 שנים בחולה בן 50 שנים שקיבל את הטיפול המשולב, זאת בהשוואה ל-9.6 שנים בחולה שלא קיבל כלל טיפול. לאור זאת, בחולים בגילאי 50 שנים עם מחלת כליות כרונית ואלבומינוריה ייתכן שיפור של 7.4 שנים בהישרדות ללא כשל כלייתי עם טיפול משולב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי משלב טיפול תרופתי לשינוי מהלך מחלת כרונית, הכולל מתן מעכבי ACE/ARB עם מעכב SGLT-2 בחולים עם מחלת כליות כרונית ואלבומינוריה וללא סוכרת, אך עם פרוטאינוריה, תתכן עליה משמעותית במספר השנים ללא כשל כלייתי או תמותה. התועלת של הטיפול המשולב נותרה משמעותית גם בנוכחות השפעה אדטיבית קטנה יותר, היענות לטיפול וירידה ביעילות הטיפול עם הזמן.

 

Clin J Am Soc Nephrol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה