Nephrology Other

השפעת השימוש בחוקן סודיום-פוספט על תפקודי הכליות (Am J Kidney Dis)

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי גדול עולה כי השימוש בחוקני סודיום-פוספט לפני בדיקות קולונוסקופיה מלווה בירידה בקצב הפינוי הגלומרולארי המשוער. במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Kidney Diseases מדווחים החוקרים כי השימוש בחוקני סודיום-פוספט לווה בעליה של 38% בסיכויי התפתחות ירידה בתפקוד הכלייתי שנה אחת לאחר החשיפה.

לבחינת הקשר בין השימוש בחוקנים אלו ובין eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate), החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-70,000 משתתפים. לפני קולונוסקופיה, המשתתפים השלימו חוקני סודיום-פוספט (עם או ללא פוליאתילן גליקול) או פוליאתילן גליקול בלבד. גיל המשתתתפים הממוצע עמד על 62 שנים, 95% היו גברים.

החוקרים קבעו עליה של 50% בריכוז קריאטינין בדם במהלך 15 חודשים כירידה בקצב הפינוי הגלומורולארי, כאשר ירידה אקוטית הוגדרה לאורך שישה שבועות וירידה ארוכת-טווח הוגדרה בין 9-15 חודשים.

במהלך שישה חודשים, שיעורי ההיארעות של כל ירידה בקצב הפינוי הגלומרולארי היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת הטיפול בחוקני סודיום-פוספט ובקבוצות הטיפול המשולב, בהשוואה לקבוצת הטיפול בפוליאתילן גליקול בלבד (4.5% לעומת 3.4%).

בניתוח מתוקן מצאו החוקרים כי השימוש בחוקני סודיום-פוספט נותר קשור בקשר מובהק עם כל ירידה בקצב הפינוי הגלומרולארי (יחס סיכויים של 1.3). הקשר היה תקף בטווח הארוך (יחס סיכויים של 1.4), אך לא בטווח הקצר. גורמי סיכון אחרים כללו סוכרת ואנמיה שאינה על-רקע חסר ברזל.

החוקרים מאמיני כי ממצאי המחקר תקפים לחולים העוברים פרוצדורות אחרות וממליצים להימנע מהשימוש בסודיום-פוספט.

Am J Kidney Dis 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה