Nephrology Other

ההשפעה של השמנה והבריאות המטבולית על מחלת כליות סופנית (Kidney Int)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney International עולה קשר בין מדד מסת גוף גבוה יותר ובין סיכון מופחת למחלת כליות בשלב סופני (ESRD או End-Stage Renal Disease) באלו ללא תסמונת מטבולית, אך לא באלו עם תסמונת מטבולית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין השמנה ובין התקדמות מחלת כליות כרונית. לא ברור אם גורמי הסיכון המטבוליים משפיעים על הקשר הנ”ל וכעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין מדד מסת הגוף והבריאות המטבולית ובין הסיכון למחלת כליות סופנית במחקר REGARDS (Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke).

מבין 21,840 משתתפים זמינים להערכה, 247 פיתחו מחלת כליות סופנית (מעקב ממוצע של 6.3 שנים). הבריאות המטבולית השפיעה משמעותית על הקשר בין מדד מסת הגוף ו-ESRD. בניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון נוכחות או העדר תסמונת מטבולית, עם תקנון למשתנים דמוגרפים, אורחות חיים וגורמים קליניים, זוהה קשר בין מדד מסת גוף גבוה יותר ובין סיכון מופחת למחלת כליות סופנית באלו ללא תסמונת מטבולית (יחס סיכון של 0.70 לכל עליה של 5 ק”ג למטר בריבוע במדד מסת הגוף), אך לא באלו עם תסמונת מטבולית (יחס סיכון של 1.06).

בניתוח סטטיסטי לפי משקל ובריאות מטבולית, בהשוואה למשתתפים עם משקל תקין (מדד מסת גוף של 18.5-24.9 ק”ג למטר בריבוע) ללא תסמונת מטבולית, באלו עם עודף-משקל (מדד מסת גוף של 25-29.9) או השמנת-יתר (מדד מסת גוף של 30 ומעלה) עם תסמונת מטבולית, תועד סיכון מוגבר למחלת כליות סופנית (יחס סיכון של 2.03 ו-2.29, בהתאמה), בעוד שהשמנה ללא תסמונת מטבולית לוותה בסיכון מופחת למחלת כליות סופנית (יחס סיכון של 0.47).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין מדד מסת גוף גבוה ובין סיכון מופחת למחלת כליות סופנית במטופלים ללא תסמונת מטבולית.

Kidney Int. 2015;87(6):1216-1222

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה