Nephrology Other

טיפול במשלב תרופות לאיזון יתר לחץ דם מסוכן בקשישים תשושים עם לחץ דם סיסטולי נמוך יחסית (JAMA Intern Med)

ממחקר שכלל למעלה מ-1,000 מטופלים תשושים בשנות השמונים והתשעים לחייהם, שהתגוררו במוסדות סיעודיים, עולה כי יש לנקוט משנה זהירות בבחירת טיפול משולב לאיזון יתר לחץ דם באוכלוסיה זו, מאחר וטיפול משולב הכולל שתי תרופות ומעלה לאיזון יתר לחץ דם באלו עם לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית מלווה בסיכון גבוה כפליים לתמותה בתוך שנתיים.

במחקר PARTAGE (Predictive Values of Blood Pressure and Arterial Stiffness in Institutionalized Very Aged Population) נכללו 1,127 מבוגרים תשושים בגילאי 80 שנים ומעלה בשנים 2007-2008, שהתגוררו במוסדות סיעודיים בצרפת ואיטליה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 88 שנים, 78% היו נשים.

החוקרים מצאו בעבר כי בהשוואה למשתתפים אחרים במחקר PARTAGE, באלו בשליש התחתון של לחץ הדם (לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית) נרשמה עליה של 30% בשיעורי התמותה מכל-סיבה במהלך מעקב במשך שנתיים. במחקר הנוכחי, הם ביקשו לבחון אם העליה הנ”ל בתמותה בחולים עם לחץ דם סיסטולי נמוך קשורה במספר התרופות לאיזון יתר לחץ דם שנטלו החולים.

מבין 227 חולים (20.1%) שנטלו לפחות שתי תרופות לאיזון יתר לחץ דם ולחץ דם סיסטולי ממוצע נמוך מ-130 מ”מ כספית, מספר התרופות הממוצע עמד על 2.6 תרופות ולחץ הדם הסיסטולי הממוצע עמד על 119 מ”מ כספית. יתר 900 החולים טופלו ב-1.5 תרופות לאיזון יתר לחץ דם ולחץ הדם הסיסטולי הממוצע בקבוצה זו עמד על 142 מ”מ כספית.

78% מהמשתתפים עם לחץ דם סיסטולי נמוך שנטלו מספר תרופות לאיזון לחץ הדם סבלו מיתר לחץ דם ו-70% מהאחרים אובחנו עם יתר לחץ דם.

לאחר שנתיים, 32.2% מהחולים עם לחץ דם סיסטולי נמוך שנטלו מספר תרופות לאיזון יתר לחץ דם הלכו לעולמם (14.5% עקב מחלות לב וכלי דם) וכך גם 19.7% מהחולים האחרים (9.4% עקב מחלות לב וכלי דם).

בחולים עם לחץ דם סיסטולי נמוך שנטלו לפחות שתי תרופות לאיזון יתר לחץ דם תועדה עליה של 78% בסיכון לתמותה לאחר שנתיים.

החוקרים מכירים בכך שמדובר במחקר תצפיתי וכי אין באפשרותם לתקנן לחומרת מחלות רקע, אך מוסיפים כי לא ידוע אם בנוכחות לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית יש להפחית את מספר התרופות לאיזון יתר לחץ דם. עם זאת, ממצאי המחקר מעידים על חשיבות טיפול-יתר לאיזון יתר לחץ דם בקשישים.

JAMA Intern Med 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה