Nephrology Other

יתר לחץ דם סיסטולי מבודד מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בצעירים (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות מחקר Chicago Heart Association Detection Project in Industry Study עולה כי יתר לחץ דם סיסטולי מבודד במבוגרים צעירים ובגיל העמידה, המוגדר בנוכחות לחץ דם סיסטולי של 140 מ”מ כספית ומעלה עם לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-90 מ”מ כספית, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלת לב כלילית או מחלות לב וכלי דם במהלך מעקב בן 31 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשנים האחרונות חלה עליה בשיעורי ISH (Isolated Systolic Hypertension) במבוגרים צעירים ובגיל העמידה. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הסיכון למחלות לב וכלי דם במבוגרים צעירים ובגיל העמידה עם יתר לחץ דם סיסטולי מבודד.

החוקרים בחנו את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-15,868 גברים ו-11,213 נשים בגילאי 18-49 שנים, ללא מחלת לב כלילית וטיפול לאיזון יתר לחץ דם בתחילת המחקר. המשתתפים סווגו כבעלי לחץ דם אופטימאלי-תקין (לחץ דם סיסטולי נמוך מ-130 מ”מ כספית ולחץ דם דיאסטולי נמוך מ-85 מ”מ כספית); לחץ דם גבוה-תקין (130-139/85-89 מ”מ כספית), יתר לחץ דם סיסטולי מבודד, יתר לחץ דם דיאסטולי מבודד (לחץ דם סיסטולי נמוך מ-140 מ”מ כספית עם לחץ דם דיאסטולי של 90 מ”מ כספית ומעלה) ויתר לחץ דם סיסטולי-דיאסטולי (לחץ דם סיסטולי של 140 מ”מ כספית ומעלה ולחץ דם דיאסטולי של 90 מ”מ כספית ומעלה).

במהלך מעקב ממוצע של 31 שנים תועדו 1,728 מקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, 1,168 מקרי תמותה עקב מחלת לב כלילית ו-223 מקרי תמותה עקב אירועים מוחיים. מניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון גיל, גזע, השכלה, מדד מסת גוף, עישון בהווה, כולסטרול כללי וסוכרת, עלה כי בגברים, יחס הסיכון לתמותה עקב מחלת לב כלילית ומחלות לב וכלי דם עמד על 1.23 ו-1.28, בהתאמה, עם ISH, בהשוואה ללחץ דם אופטימאלי. היכון עקב יתר לחץ דם סיסטולי מבודד היה דומה לזה שתואר עם לחץ דם גבוה-תקין ונמוך מזה שתואר עם יתר לחץ דם דיאסטולי מבודד ויתר לחץ דם סיסטולי-דיאסטולי. בנשים עם יתר לחץ דם סיסטולי מבודד, יחסי הסיכון לתמותה עקב מחלת לב כלילית ומחלות לב וכלי דם עמדו על 1.55 ו-2.12, בהתאמה. הסיכון עקב יתר לחץ דם סיסטולי מבודד היה גבוה יותר בהשוואה לאלו עם לחץ דם גבוה-תקין או יתר לחץ דם דיאסטולי מבודד ונמוך יותר מזה שתואר עם יתר לחץ דם סיסטולי-דיאסטולי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך מעקב ארוך-טווח, במבוגרים צעירים ובגיל העמידה עם יתר לחץ דם סיסטולי מבודד תועד סיכון יחסי גבוה יותר לתמותה עקב מחלת לב כלילית ומחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם לחץ דם אופטימאלי-תקין.

J Am Coll Cardiol 2015; 65:327-335

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה